KONKURRANSE

BM-direktør i DNB: – Ser økt konkurranse fra sparebankene

Harald Serck-Hanssen, direktør i bedriftsmarkedet i DNB, tror på videre vekst både i Norge og utlandet – men ser at det skjer ting i sparebank-Norge.

Harald Serck-Hanssen, konserndirektør BM i DNB
Publisert Sist oppdatert

Også for bedriftsmarkedet i DNB fikk man en utlånsvekst på negative 0,5 prosent i fjerde kvartal 2023. Direktør i bedriftsmarkedet i DNB, Harald Serck-Hanssen, er allikevel godt fornøyd med kvartalet.

– Sett i lys av usikkerheten, både internasjonalt og makroøkonomisk, så var det et godt kvartal. Jeg er glad for at vi vokser raskere enn markedet på segmentet innen små og mellomstore banker (SMB), sier Serck-Hanssen til Bankshift.

Han forteller at DNB har omtrent 37 prosent markedsandel i SMB-markedet og at Norges største bank har økt markedsandelen på betalingstransaksjoner fra 29 til 36 prosent.

– Vi har tatt veldig mange kunder inn fra offentlig sektor på betalingstjenester, og med det følger også innskudd. Det gjør at vi fortsatt har rekordhøy innskuddsdekning på bedriftsmarkedet, samtidig som vi har gode produktssalgsinntekter både fra markets, wealth management og egne produkter, sier Serck-Hanssen.

Merker konkurransen

Men for en bank som er så stor i bedriftsmarkedet, så kjenner man også på konkurransen. På spørsmål om det er mulig for DNB å opprettholde en markedsandel på omtrent én tredjedel, ser Serck-Hanssen hva resten av bank-Norge gjør.

– Vi ser at sparebankkonstellasjonene har blitt større. Det er dyktig ledelse i mange av sparebankene, så vi ser økt konkurranse fra sparebankene på det norske markedet, samtidig ser vi kanskje noe mindre konkurranse fra de andre nordiske bankene. Så vi skal klare å opprettholde, og kanskje styrke posisjonen vår i bedriftsmarkedet, sier han.

– Er det en trend at de andre nordiske bankene trekker seg tilbake i bedriftsmarkedet i Norge?

– Det er ikke noe dramatikk i det, men jeg syns vi ser konturene av at de andre nordiske bankene har ting å konsentrere seg om i sine hjemmemarkeder. Men jeg vil ikke overdrive det, for de står støtt, men vi har tatt over en del kunder de siste årene fra de andre nordiske bankene, sier Serck-Hanssen.

Sverige og Danmark

Og med vekst også i nabolandene på bedriftsmarkedet ser direktøren positivt på tiden fremover.

– I kraft av den industrikompetansen vi har innen næringer som er viktige i Norge som sjømat, shipping, energi og den type næringer, har vi betydelige vekstmuligheter i nærområdet, samtidig som vi har doblet inntektene i Damark de siste to årene. Vi har også seks til syv prosent markedsandel på storkunder i Sverige. Så det er mange vekstplattformer, sier han.

Et av punktene DNB pekte på i sin presentasjon var at det også var en liten økning i Stage 3 på bedriftsporteføljen, men Serck-Hanssen mener det ikke er noe alvorlig.

– Vi er opptatt av å få problemengasjementer på radaren tidlig, men det er en forsvinnende liten del av porteføljen vår. Det holder med en gjeng på 20-30 personer som jobber med dette fulltid som kan ha individuell oppfølging på de kundene. Vi ser at det er utfordringer hos en del mindre boligbyggere og entreprenører, sier Serck-Hanssen.

App-suksess

Derfor er det ekstra godt for DNB å ha fått på plass en bedre bedrifts-app. Med Sbankens inntog i DNB har det gjort at bedrifts-appen til banken er blitt bedre, og fått flere brukere.

– I 2019 var det 16.000 brukere, i dag er det 110.000 brukere, der en betydelig andel er inne hver dag. Det hjelper på utfordringen med å betjene de mindre kundene, da vi ikke har kapasitet til å ha en personlig oppfølging. Det at mindre og mellomstore kunder kan få god oppfølging via appen, tror vi er kjernen i å ha fornøyde kunder og forsvare vår posisjon i markedet, sier Serck-Hanssen.