BM

Investor mener småbankenes eksponering i bedriftsmarkedet kan forsterke fusjonsbølgen

Store deler av småbankenes bedriftsutlån er konsentrert rundt svært få kunder, ifølge Magnus Vie Sundal i Borea Asset Management.

Porteføljeforvalter i Borea, Magnus Vie Sundal.
Publisert Sist oppdatert

I nesten halvparten av norske småbanker utgjør de ti største kundene over 40 prosent av totale bedriftsutlån. Det viser en analyse gjennomført av Borea Asset Management, utført blant 52 mindre norske banker.

I en kronikk i Dagens Næringsliv skriver porteføljeforvalter i Borea, Magnus Vie Sundal, at denne konsentrasjonen kanskje er den største risikoen for mange norske banker i dag.

Han bruker et ferskt eksempel fra Tysnes Sparebank, der den i sammenheng med due diligence før en ventet fusjon med Haugesund Sparebank, måtte ta en uventet tapsavsetning på 77 millioner kroner, tilsvarende 15 prosent av bankens egenkapital og 11 prosent av dens bedriftsutlån.

Som BankShift tidligere har avslørt, knytter hele summen seg til kun syv kunder. Som et resultat har Haugesund Sparebank krevd reforhandlinger om bytteforholdet før fusjonen.

Vie Sundal har også andre eksempler. Gildeskål Sparebank opplyser at eksponeringen mot bankens ti største kunder utgjør 168 millioner kroner. Bankens totale eksponering mot bedriftsmarkedet er på 177 millioner kroner. 

Isolert sett er ikke dette nødvendigvis veldig problematisk, mener Vie Sundal, men peker på at småbankene allerede er presset på kostnadssiden. 

«Med dette bakteppet kan et stort lånetap være dråpen som gjør det nødvendig å lete etter en partner», skriver Vie Sundal i DN, og viser til den tiltakende fusjonstrenden i det norske bankvesenet.