SVINDEL

Nesten én av tre nye bedriftskunder avvises av BN Bank 

PM-direktør Endre Jo Reite i BN Bank mener små regelendringer kan gjøre en stor forskjell i bekjempelsen av svindel.

Direktør for privatmarked Endre Jo Reite i BN Bank.
Publisert Sist oppdatert

Den seneste tiden har BankShift satt søkelyset på oppblomstringen av såkalte «sikker konto»-svindler, som rammer både personkunder og banker hardt.

Men også på bedriftssiden øker omfanget av svindelvirksomhet. Til Dagens Næringsliv forteller konserndirektør for personmarkedet i BN Bank, Endre Jo Reite, at banken har avvist nesten hver tredje nye bedriftskunde det seneste året, blant annet fordi uklarheter om eierskap, drift og formål tilsier at de kan være brukt til svindelformål.

Typen mistenkelige forhold varierer stort, sier han, fra opprettelse av selskap med svært likt navn som kjente selskaper til rene forsøk på å opprette konto for selskap og offentlige organisasjoner.

Reite mener små regelendringer kan bedre situasjonen. For eksempel bør krav om mva-refusjon skje til virksomhetens hovedkonto, sier han. 

– Da ville refusjonsordningen være like enkel som i dag for de lovlydige, men det meste av utbetalinger til svindlere ville gått i vårt sikkerhetsnett, sier Reite til avisen.