FINSHIFT | ANALYSE
Bankene står fjellstøtt bak Vipps – men tid kan være viktigere enn penger
Eierne som villig stiller med penger er viktig, men for Vipps Mobilepay kan tid være en enda viktigere gave her og nå.
Dette er et oppdatert utdrag fra vårt nyhetsbrev, FinShift, som sendes ut hver onsdag.
Hva er saken?
I forrige uke kunne BankShift fortelle at Vipps Mobilepay i fjor fikk et kapitaltilskudd på 1170 millioner kroner av eierne.
Av disse sto de norske bankene for cirka 850 millioner kroner, i rollen som eiere av Vipps Holding, som eier 72,22 prosent av Vipps.
– Kapitaltilskuddet er helt i henhold til den planen vi la sammen med eierne våre i forbindelse med fusjonen, sa finans- og strategisjef Andreas Saastad til BankShift.
Saastad kunne også fortelle at eierne vil skyte til en mindre, men fortsatt betydelig sum også i inneværende år.
– Beløpet blir mindre jo nærmere vi kommer vår plan om å være lønnsomme i slutten av neste år, sa Saastad.
Hvorfor er dette interessant?
Helt siden Vipps begynte å stå på egne bein, har selskapet hatt rollen som et slags beskyttelse mot faren for at internasjonale tech-giganter skulle komme og forsyne seg av det norske betalingsmarkedet.
Tech-giganter i plural var kanskje aktuelt i begynnelsen, men det siste årene har det i praksis handlet om frykten for Apple og Apple Pay. Ikke så rart kanskje når Apples mobiloperativsystem har en markedsandel i Norge på 56 prosent.
Å skyve Vipps foran seg har vært en rimelig suksessrik taktikk. Apples langvarige nekt av å la andre aktører bruke NFC-teknologien (les Vipps) har gjort at norske banker har kunnet si nei til Apple Pay helt frem til nå.
At DNB, Sparebank 1-Alliansen og Eika Gruppen, som sammen representerer godt over halvparten av norske bankkunder, i årevis har vært «eple-nektere» har ført til at andelen nordmenn som bruker mobilen som betalingsmiddel er lavere enn de fleste i andre land.
Betalingsvanene er imidlertid i rask endring. Årets utgave av Norges Bank-publikasjonen «Kunderetta betalingsformidling» viser at mobiltelefonen står for 20 prosent av alle betalinger i butikk. For fem år siden, før pandemien, var andelen bare på 4 prosent. Ved netthandel er andelen mobilbetalinger 30 prosent, men det inkluderer både Vipps og Apple Pay.
Vipps er i dag en del av hverdagen til de fleste nordmenn. Ifølge selskapet selv er 75 prosent av befolkningen Vippsere. Det er først og fremst resultatet av Vipps egen suksess, men det har neppe vært en ulempe for selskapet på veien dit at utbredelsen av Apple Pay i Norge har blitt holdt tilbake.
Å sette Vipps i den posisjonen har ikke vært gratis. Verken for norske banker eller Danske Bank. Frem til fusjonen mellom Vipps og Mobilepay hadde selskapene et samlet tap på cirka én milliard hver. Da det fusjonerte selskapet i mai la frem sitt første regnskap ble lagt ytterligere én milliard til tapet.
Hva er konsekvensen?
Ved den siste resultatfremleggelsen var Rune Garborg og Andreas Saastad usedvanlig tydelige på at milliardunderskuddet skal forvandles til overskudd rundt årsskiftet 2025-26.
Etter det FinShift kan huske var det faktisk første gang overskudd ble omtalt som et eksplisitt mål av Rune Garborg. Tidligere har mantraet vært «vi fokuserer på vekst»
Det er vel ikke helt utenkelig at de hittil så betalingsvillige eierbankene har begynt å hinte om at kilden til kapital ikke er uendelig og at det kunne ha vært hyggelig å få noe tilbake av milliardene de har satset på betalingstjenesten. Fokus på lønnsomhet i stedet for vekst gjelder jo uansett for de fleste selskaper i dag.
Kan Vipps så lykkes med snuoperasjonen? Garborg og Saastad mener det skal gå bare ved hjelp av eksisterende inntektskilder og kutt i kostnader. Altså helt uavhengig av eventuelle inntekter fra rollen som mobil lommebokutfordrer til Apple Pay, kundeklubbsatsing eller grensekryssende betalinger til resten av Norden.
Skal FinShift gjette, vil Vipps evne til å kunne utfordre Apple Pay som betalingsalternativ være mye viktigere for evnen til å bli lønnsom enn hva selskapet selv vil innrømme.
Problemet er bare at nordmenn som allerede bruker Apple Pay, neppe kommer til å bytte til Vipps på permanent basis. Dermed gjenstår dem som fortsatt sverger til fysiske kort. Her finnes to kategorier: De som ikke vil eller gidder å bruke mobiltelefon og de som ikke har kunnet fordi de har en bank som har sagt nei.
Logisk sett er det i denne siste kategorien som Vipps Mobilepay har størst sjanse å bygge seg en solid brukermasse.
Som kjent jobbes det på spreng i Vipps Mobile Pay for å Iphone-løsningen klar før årsskiftet.
Hvis selskapet lykkes, kommer neste spørsmål: Hvor lang tid får Vipps Mobilepay på seg for å bli førstevalget blant brukerne, før bankene med DNB i spissen åpner opp for Apple Pay.
Det tidsvinduet kan ha mye å si for fremtiden til en av norske bankers største investeringer.
Relaterte saker
→ (+) Vipps hentet 1,2 millarder i fjor – så mye bidro norske banker med
→ Vipps Mobilepay tapte over én milliard kroner i fjor
→ (+) Skal bli lønnsomme uten hjelp av Iphone-inntekter