FINSHIFT | ANALYSE
Den digitale kvitteringskampen tar fart
Kvitteringene sies å være det siste leddet i betalingsprosessen som gjenstår å digitalisere.
Dette er et oppdatert utdrag fra vårt nyhetsbrev, FinShift, som sendes ut hver onsdag.
Hva er saken?
Kvitteringen er det siste leddet i betalingsprosessen som gjenstår å digitalisere. Det er et utsagn FinShift har hørt fra mange hold de siste årene. Målet handler vel så mye om å spare penger for bedrifter som å gjøre hverdagen litt enklere for folk flest.
Likevel har får vi kunder kjøpskvitteringene i papirform, i overraskende høy grad.
Ifølge betalingsselskapet Nets, altså det Nets som eies av italienske Nexi Group, årlige publikasjon «Nordic Payment Report 2024», skrives det angivelig ut over 300 milliarder kvitteringer globalt i løpet av et år. Flere milliarder av dem i Norden.
Nå mener Nets at det er et skifte på gang. I rapporten kommer det frem at blant kunder i Norge, Sverige og Danmark, ønsker nærmere 60 prosent å få kvitteringen digitalt, mens Finland ligger rett under 50 prosent.
Nordmenn har lenge vært mest opptatt av å få kvitteringene digitalt, men har i år blitt passert av både svensker og dansker. Den viktigste årsaken til at forbrukerne ønsker en digital kvittering er ikke uventet at risikoen for å miste den er mindre.
Interessant nok er butikkenes interesse for å tilby digitale kvitteringer omtrent på samme nivå. 53 prosent av nordiske butikker tilbyr allerede digitale kvitteringer, 5 prosent planlegger å begynne med det mens 42 prosent ikke gjør det.
I en pressemelding selskapet har sendt ut i forbindelse med lanseringen av rapporten, oppfordrer selskapet handels- og tjenstenæringen til å bli enda mer proaktive i bruken av digitale kvitteringer.
Hvorfor er dette interessant?
Nets er en av flere aktører som har funnet ut av det kan finnes et marked for å tilby løsninger som samler kundenes digitale kvitteringer på et sted. Nets datterselskap Storebox har som mål å fange opp alle digitale kvitteringer gjennom å integrere verktøyet med butikkenes kassesystemer, slik at kunden ikke skal trenge å søke etter dem i eposter og apper.
Den norske startupen Receipts, som BankShift skrev om i vår, har også til mål om hjelpe folk med å samle kundenes kvitteringer på ett sted. Men nordmennene har valgt en annen vei til målet.
En betydelig mer ambisiøs vei. Kort forklart er idéen til Receipts følgende: Nordmenn skal få muligheten til å si «ja takk til kvitteringer» i banken sin, på samme måte som man i dag sier ja til e-faktura. Når funksjonen er aktivert skal kvitteringen automatisk kobles til transaksjonen i bankkontoen og bli tilgjengelig omtrent som et vedlegg til e-fakturaen.
Daglig leder i Receipts, Alistair de Villiers, sa at selskapet var i ferd med å løse et problem som store internasjonale aktører har brukt flere tiår på å løse, og at det å jobbe med banker og leverandører av kassesystem i stedet for direkte med butikkene, har gjort det mulig å gå et skritt lenger enn andre aktører.
Hva er konsekvensen?
Som med alle endringsprosesser, vil adopsjonen av digitale kvitteringer helt garantert ta lenger tid enn hva optimistene tror, både for butikker og kunder.
Men FinShift ser frem til den dagen det finnes en enkel løsning å ta i bruk. Og fikk vi velge, høres banken ut som det mest naturlige stedet å samle kvitteringene.
Relaterte saker
→ Nordic Payment Report 2024
→ (+) Dette selskapet sørger for å sende alle kvitteringer rett til nettbanken din
→ (FinShift) Skal Receipts få kvitteringen på at de har tenkt rett?
Likte du denne saken. Abonner på nyhetsbrevet FinShift, så får du den rett i epostkassa hver onsdag.