INNLEGG
Digitaliseringens skyggesider: Etablerte aktører bør ta et særlig ansvar for sikkerhet og kontroll
De effektive kontrollmulighetene som finnes i den digitale verden må i større grad bygges inn i løsningene våre, skriver DNB-duoen Hanne Krum, innovasjonsleder, og Knut Erik Friis, fagleder trusseletterretning.
På lørdag publiserte Dagens Næringsliv en lengre artikkel som kastet lys på hvordan kriminelle nettverk svindler offentlige tjenester i et så stort omfang at det har blitt en betydelig inntektskilde for dem. Enkelt forklart har utvikling og forenkling av digitale tjenester vist seg å være en gavepakke for de kriminelle. Betyr det at forenklingen har gått for langt, når det «bare er å hente ut» pengene som politioverbetjent Gaute Storbråten sier i saken?
Svaret må være et rungende «NEI». Det må gå an å ha to tanker i hodet samtidig, forenkling og sikkerhet. Utfordringen er at vi må bli bedre på balansen mellom dem. Bedrageri mot skatt eller velferdsordninger er ikke noe nytt, men eksisterte lenge før tjenestene ble digitalisert og forenklet.
Digitaliseringen har imidlertid dramatisk økt inntektspotensialet for de kriminelle, og fjernet det menneskelige kontrollelementet, noe som har gitt nye og større skadevirkninger, slik helgens DN-sak belyste.
Innovasjon og konkurranse
Å slutte med utvikling av nye og enklere digitale tjenester er ikke en løsning. Som de fleste andre bransjer, er også finansbransjen preget av «disrupsjon», i den forstand at nye aktører dukker opp og utfordrer de etablerte. Både gjennom å ta i bruk ny teknologi, men ikke minst ved å bruke eksisterende teknologi på nye måter. Når kundene er digitale, blir ikke bank bare sammenlignet med bank, men i like stor grad med andre tjenester kundene bruker og liker, som for eksempel Netflix, Google og Spotify.
Mindre og heldigitale nisjeaktører kan tilpasse seg nye brukermønstre raskere, og bidrar dermed til å heve forventningene til digitale banktjenester. Dette er sunn konkurranse, og bidrar i stor grad til å drive bransjen fremover. Etablerte finansaktører må følge med i timen og sørge for forenkling, men bør også ta et særlig ansvar for å sørge for tilstrekkelig sikkerhet og kontroll i de digitale løsningene.
Veien videre – samarbeid og innovasjon
Kriminelle miljøer har alltid utnyttet tilgjengelige smutthull. Både innenfor finans og i offentlig sektor har det i alle år vært jobbet kontinuerlig med forbedring av sikkerhet, for å hindre kriminalitet. Det samme må gjelde for utvikling og forenkling av digitale tjenester. De effektive kontrollmulighetene som finnes i den digitale verden må i større grad bygges inn i løsningene våre, inkludert bruk av kunstig intelligens. «Security by design» er et viktig prinsipp. I tillegg må produktutviklere, innovatører og sikkerhetsmiljø samarbeide mer og bedre ved utvikling og implementering av nye tjenester. Vi må skape arenaer for å dele trussel- og sårbarhetsbilder, utveksle data og informasjon der vi kan, og samarbeide mer på tvers av privat og offentlig sektor.
Ved å kombinere forenkling med robuste sikkerhetsmekanismer, kan vi sikre at digitaliseringen fortsetter å være en kraft for det gode, uten å gi kriminelle fritt spillerom. Det er gjennom samarbeid vi kan gjøre livet så vanskelig som mulig for de kriminelle, og samtidig nyte fordelene av en digitalisert hverdag.