INNLEGG
«Folk fryktet for jobbene sine da PC-en kom også»
Bankledere må slutte å være redde for teknologi - og hoppe på KI-lyntoget før det er for sent, skriver Per Overgaard, teknologidirektør i Lenovos europeiske virksomhet.
Mange banker har historisk sett vært sent ute med å adoptere ny teknologi, blant annet på grunn av intern frykt for tap av jobber, overholdelse av regelverk og personvern.
I våre undersøkelser oppgir teknologiledere i bank-, finans- og forsikringssektoren at regulatoriske krav og cybersikkerhet er blant deres største utfordringer. Men ledere i sektoren må være klar over at de ikke kan fortsette å gjøre alt som i dag og la intern frykt eller compliance-krav hindre innovasjon og utvikling. De må slutte å være redde for teknologi.
Enorme gevinster
Dette er kanskje mer aktuelt enn noen gang, nå som finanssektoren tar sine første skritt med kunstig intelligens (KI). Teknologien spås å skulle endre alt – fra måten de oppdager svindel på til måten de betjener kunder på. 50 prosent av lederne i bank-, finans- og forsikringssektoren ser KI som en «game changer» ifølge en ny undersøkelse. De forventer at de største effektene vil være innenfor intelligent automatisering og mer personlig tilpasset kundeservice. Og ifølge en McKinsey-rapport er den potensielle gevinsten enorm: Brukt riktig kan KI tilføre opptil 340 milliarder dollar i årlig verdi for banksektoren.
Mange foretak har store mengder ustrukturerte data for hånden. Data som ved hjelp av KI enkelt kan analyseres og danne grunnlag for raskere og bedre strategiske beslutninger og styrket konkurranseevne gjennom bedre kundeopplevelse og sikkerhet. KI kan også være et verktøy for raskere og mer presis identifisering og rødflagging av mistenkelige eller ulovlige transaksjoner. Teknologien vil også kunne bistå kunder med aksjeråd og investeringsforslag.
Krevende – men nødvendig
Helhjertet utnyttelse av teknologien kan naturligvis være krevende, og fordrer i noen tilfeller en omfattende modernisering av IT-infrastrukturen. Men heller ikke dette er grunn til passivitet. Riktig modernisering er lønnsom. Og for selskaper som er i starten av KI-reisen, eller som arbeider med eldre programvare og infrastruktur, er det mye hjelp å få der ute.
Vi erfarer at banker tar en forsiktig tilnærming, og 67 prosent velger å bygge egne KI-løsninger fremfor å kjøpe eksisterende teknologi. Sikkerhet og samsvar er avgjørende, og virksomhetene må være sikre på hvordan de skal avgrense KI-integreringen i infrastrukturen for å beskytte sensitive data. Når jeg snakker med ledere i sektoren, skisserer jeg imidlertid et diagram med «risiko» på den ene siden, «mulighet» på den andre og «sunn fornuft» i midten. Glem aldri det siste!
En ny kollega – ikke en trussel.
Også andre barrierer må rives. I våre undersøkelser oppgir ledere at hovedutfordringen ved KI-satsing er ansattes frykt for jobbene sine. Ledere må snakke om endringene, og dette kan gjøre en reell forskjell. Folk fryktet for jobbene sine da PC-en kom også – mens den senere viste seg å bidra til vekst og mange nye muligheter og jobber. Ansatte må utdannes og gis de ferdighetene de trenger for å kunne bruke og trives med KI. I stedet for en trussel, bør teknologien ses på som en ny kollega som skal jobbe sammen med dem og gjøre ting bedre.
Mange sliter også med å lage forretnings-caser for KI-investeringer, og med effektiv distribusjon av teknologien. Det er imidlertid mye og stadig mer å lære av andre sektorer og virksomheter som lykkes med KI.
Gå på lyntoget
KI har mye å tilføre finanssektoren, og en riktig timet og balansert tilnærming vil gi store gevinster. Men KI-toget går raskt, og det kommende tiåret vil preges av lynraske endringer for sektoren. Ledere må lytte til kundene, tørre å ta initiativ og handle raskt – med en tilnærming som balanserer risiko mot belønning.
Å bli stående igjen på perrongen er ikke et alternativ. Bank- og finansforetak som ikke holder tritt løper en reell risiko for å være historie om få år.