FINSHIFT | ANALYSE
Klubbvirksomhet med uante fordeler
Kan forenkling av et irriterende spørsmål faktisk ende opp med å gi Vipps et fortrinn når lommeboken senere i år skal opp til kamp mot Apple Pay?

Dette er et oppdatert utdrag fra vårt nyhetsbrev, FinShift, som sendes ut hver onsdag.
Hva er saken?
I løpet av kort tid skal alle Vipps-brukene få tilgang til et nytt ikon i appen. Under «fordeler» blir det mulig for brukerne å administrere alle sine medlemskap i norske butikkers kundeklubber.
Foreløpig er 14 butikker med, men kommersiell leder Vegar Heir regner med en rask økning av nye butikker når Vipps nå forlater pilottestingen.
Og det er åpenbart interesse for tjenesten. Så langt har cirka 700.000 vippsere fått tilgang til fordeler. Av disse har rundt én av seks eller 120.000 tatt i bruk tjenesten.
– Medlemsregistrering i kombinasjon med en oversikt over butikkene du er medlem i tror vi at kundene vil oppleve som en virkelig forenkling, sier Heir til BankShift.
Vipps går så langt som å si at dette vil endre måten butikkene kommuniserer med kundene på, og at det å bruke penger på sms-er og e-poster for å sende ut tilbud til kundene står for fall.
Hvorfor er dette interessant?
Vipps ser faktisk ut å ha funnet en nyhet med Kinderegg-potensial.
► Butikkene får en ny måte å kommunisere med kundene på, som både forenkler muligheten til å komme med rettede tilbud og som øker muligheten for at folk faktisk velger å bli medlem.
Et tidlig pilotprosjekt med Stormberg viste en ekstrem forbedring.
– Tidligere var fullføringsgraden vår for påbegynte innmeldinger på 30 prosent. Etter at vi tok i bruk Kundeklubb med Vipps, ligger den nå på hele 90 prosent, sa salgs- og markedssjef Nina Johansen i Stormberg i fjor sommer.
Da var ikke muligheten til å melde seg inn i klubben direkte i appen en gang et alternativ.
I tillegg gir bruken av Vipps Logg inn muligheten for butikker med litt gamle register en sjanse å oppdatere dem, slik at de er à jour med en kommende markedsføringsregelverk.
► For kunden blir det enklere å forholde seg til det masete «Er du medlem?»-spørsmålet som stadig blir stilt i nesten alle detaljhandelsbutikker. Appen gir svaret på om du er det, og hvis ikke kan du bare trykke på knappen i appen og så er du meldt inn.
Det er nesten så det føles forlokkende også for en medlemsklubbhater som undertegnede. Når Vipps kommer så langt at de også klarer å automatisk legge inn alle kvitteringer, er vi nok klare til å bli omvendt.
► For Vipps blir kundeklubbene er reell mulighet til å tjene penger. Selv om det evige Vipps-mantraet forenkling ligger bak nyvinningen, er dette en tjeneste der man har tenkt på inntekter fra dag én.
– Dette skal bli et nytt inntektsområde for oss. Den norske retail-bransjen bruker et tosifret milliardbeløp på markedsføring hvert år. Kan vi hjelpe dem å bli mer treffsikre, vil det være bra også for Vipps, sier Heir.
Han ser for seg flere inntektsmodeller: En avgift for at butikkene er til stede i appen, eller at de kommuniserer med kundene, at kundetilbudene trigger en reaksjon, eller at Vipps får en liten del av salgssummen.
På sikt mener Heir at det virkelige gullet er dataen som blir samlet inn via Vipps-appen.
– Kan vi omsette den til noe som er viktig for bedriftene, vil det være bra for alle parter, sa Heir til BankShift
Hva er konsekvensen?
Alt er til syvende og sist avhengig av at tjenesten blir tatt i bruk, og slik det ser ut hittil, virker jo interessen å finnes både hos kunder og butikker.
Det som skal bli virkelig spennende å se, er om kundeklubbene faktisk kan bli en konkurransefordel den dagen Vipps er klar med sin egen tilkobling til Iphone og blir en lommebok, som konkurrerer på lik linje med Apple Pay.
– Vi tror at koblingen til klubbene, fordelstilbudene og at kvitteringen blir lagret, gir oss en sjanse til å bli det foretrukne valget. Lojalitets- og kasseløsninger er stort sett lokale, og må bygges lokalt. Det er ikke så sannsynlig at Apple vil prioritere lokale kjeder. For dem er Wal-Mart viktigere enn XXL, sa Heir til BankShift.
Det er en utvikling vi ser frem imot til å følge i 2025.
Relaterte saker
→ (+) Denne knappen skal gi Vipps et overtak i betalingskrigen
→ (+) Nå skal Vipps bli samlested for butikkenes kundeklubber
→ (+) Vipps vil kutte innboks-spam fra kundeklubber: – Et vendepunkt for hvordan butikker kan kommunisere med kundene sine (FinansWatch)