FINSHIFT | ANALYSE
Nå blir Apple og Paypal behandlet mer som banker
Amerikanske banker gleder seg over at big tech-selskapenes finansielle tjenester skal bli mer nøye gransket av Consumer Financial Protection Bureau.
Dette er et oppdatert utdrag fra vårt nyhetsbrev, FinShift, som sendes ut hver onsdag.
Hva er saken?
Den amerikanske finansielle vaktbikkjen Consumer Financial Protection Bureau, CFPB, har besluttet å utvide sine domener til også å omfatte ikke-banker som tilbyr finansielle tjenester, som betaling og mobile lommebøker.
Oppdraget gjelder selskaper som håndterer minst 50 millioner transaksjoner per år, og gjør det mulig for CFPB å behandle disse aktørene mer som banker. Blant annet kan byrået gjennomføre proaktive tilsyn, få utlevert data og intervjue ansatte for å sikre at selskapene agerer i henhold til gjeldende regulering.
Beskjeden kom faktisk allerede i slutten av november i fjor, og fikk full virkning 30 dager etterpå, så FinShift er egentlig litt på etterskudd med nyheten.
Hvorfor er dette interessant?
Når de syv selskapene som nå kan bli utsatt for gransking av CFPB er Apple, Google, Amazon, Paypal, Block og vennebetalingstjenestene Venmo og Zelle, er det likevel verdt å merke seg.
«Digitale betalinger har gått fra nyhet til nødvendighet og vårt tilsyn må reflektere den forandringen», sa CFPB-sjefen Rohit Chopra i en uttalelse da regelendringen ble lagt frem.
«Det som begynte som et praktisk alternativ til kontanter, har blitt et kritisk finansielt verktøy, som prosesserer betalinger for over 1000 milliarder dollar mellom forbrukere og deres venner, familie og til butikker», la Chopra til.
Ifølge CFPB-sjefen vil endringen bidra til å beskytte forbrukernes personvern, forhindre svindel og stoppe ulovlige kontonedstenginger.
Til sammen gjennomfører de syv selskapene over 13 milliarder betalinger per år.
Hva er konsekvensen?
CFPBs tiltak har ført til noe så sjeldent som applaus fra den amerikanske banknæringen, som i lang tid har ment at big tech-selskapene har tatt seg til rette og at deres finansielle tjenester burde bli mer nøye gransket.
«Dette markerer et stort skritt fremover, slik at CFPB kan forsikre seg om at ikke-banker også agerer i henhold til sine forpliktelser overfor forbrukerne», skrev lederen for Consumer Banker Association, Lindsay Johnson, i en e-post til nyhetsnettstedet CNBC.
Så gjenstår det bare å se om påtroppende president Donald Trump lar CFPBs utvidede mandat bli stående. Han er jo ikke direkte kjent for å være en stor fan av føderale reguleringer.
Relaterte saker
→ CFPB utvider tilsyn av digitale betalingstjenester inkludert, Apple Pay, Cash App og Paypal (CNBC)
→ CFPB sluttfører regel om føderalt tilsyn av populære digitale apper (CFPB)
Likte du denne saken. Abonner på nyhetsbrevet FinShift, så får du den rett i epostkassa hver onsdag.