FINSHIFT | ANALYSE
Sideknappen som kan bli hovedsporet for Vipps
Snart får vi vite om Vipps for alvor kan utfordre Apple Pay som mobil lommebok. Et lite omtalt EU-krav kan være avgjørende.

Dette er et oppdatert utdrag fra vårt nyhetsbrev, FinShift, som sendes ut hver onsdag.
Hva er saken?
Om noen uker kommer Vipps Mobilepay med sin app-oppgradering som gjør selskapet til en reell Apple Pay-utfordrer.
Det har vært et høyt prioritert arbeid helt siden Apple i vinter meldte at man ga etter for EUs press og trusler om gigantiske bøter og gikk med på å åpne NFC-teknologien for tredjepartsaktører som Vipps.
Det har vært et av de store målene til Vipps i flere år, men Vipps Mobilepay-sjef Rune Garborg har også vært klokkeklar på at det er en veldig vanskelig kamp man sparker i gang. En kamp som i tillegg skjer på konkurrentens hjemmebane, og der uavgjort må betegnes som en stor suksess.
– Vi har jo aldri gått inn på betalingsområdet uten å gjøre det enklere enn det som er der fra før. I den settingen her, er målet å komme samme nivå, sa Garborg til BankShift i mars i år, da Vipps og Mobilepay nettopp hadde samlet seg på én plattform.
– Men vi må bli like gode, ellers taper vi, la han til.
Hvorfor er dette interessant?
Helt siden Apple byttet fot i januar, har det store spørsmålet vært: Kan Vipps faktisk klare å å lage en like enkel betalingsprosess som den Apple Pay allerede tilbyr?
Greit nok at Apple har åpnet opp NFC-teknologien, slik at Vipps og andre apper kan kommunisere med en betalingterminal på lik linje med Apple Pay. Men er det virkelig nok til å kunne utfordre?
Der har FinShift vært i tvil, og vi har ikke vært alene. På et nylig frokostmøte fullt av folk fra betaling og retail, ble publikum stilt spørsmålet om de trodde Vipps virkelig kunne utfordre Apple Pay. Tre-fire personer strakk forsiktig opp hånda.
Utgangspunktet til Vipps er imidlertid bedre enn man skulle kunne tro.
I løpet av året har det vært et veldig fokus på at EU har klart å presse Apple til å åpne opp NFC-teknologien, slik at man skal kunne tæppe med Vipps i butikken.
Minst like viktig, men betydelig mindre kommunisert, er at EU også har lagt ned et omfattende arbeid på å formulere et regelverk som også sikrer en reell åpning av økosystemet – med andre ord at alle som eier en Iphone på noen få tastetrykk skal kunne velge Vipps som foretrukket lommebok på telefon, slik at det er Vipps som dukker opp når man dobbeltklikker på sideknappen.
«Hvis du bor i EØS, kan du velge hvilken som helst kvalifisert app på iPhone som standardapp for kontaktløs betaling. Da kan du starte standardappen for kontaktløs betaling ved å dobbeltklikke på sideknappen eller holde telefonen nær en kontaktløs leser for å betale … Du må ha iOS 17.4 eller nyere og den nyeste versjonen av den kontaktløse betalingsappen du vil angi som standard, installert.», står det nå på Apples egne supportsider.
Det er jo på mange måter en selvfølge at det må være slik, men noen ganger kan også det selvfølgelige bli glemt bort, når det aldri blir uttalt.
Hva er konsekvensen?
Om Vipps Mobilepay fra dag én gjør jobben med lære brukerne sine hvordan de legger inn Vipps som foretrukket lommebok, er det faktisk en reell mulighet til at markedsandelen kan bli større enn hva mange tror. Særlig i Norge.
En viktig årsak til det er selvfølgelig at norske bankers nei til Apple Pay har vært en effektiv brems for utbredelsen i Norge. Selv med litt fratrekk for Android- og Curve-brukere, er det nok oppimot halvparten av norske bankkunder som ikke har hatt mulighet til å bruke Apple Pay.
DNB har lovet sine kunder tilgang til Apple Pay. Vi må forvente at Sparebank 1-alliansen og Eika Gruppen følger etter. Men ingen av dem vil komme på banen før Vipps Mobilepay har lansert.
Vipps vil neppe overbevise allerede frelste Apple Pay-brukere om å bytte lommebok, men med den store gruppen ikke-brukere av mobile lommebøker er en annen ting.
Blant disse er Vipps, med 4,5 millioner nordmenn på brukerlisten, et vel så sterkt varemerke som Apple Pay. Plutselig fremstår også lanseringen Fordeler, satsingen på å legge inn lojalitetsprogrammer i lommeboken, i et annet lys.
Det kan godt være et av incentivene som får vektskålen til å veie over til Vipps’ fordel. I Apples amerikanske lommebok er det en av mange ekstratjenester utover betaling som har gjort at Apple har et så sterkt grep om kundene på hjemmebane.
I Norge kan det faktisk være slik at det er Vipps som har den fordelen.
Relaterte saker
→ Apple gir etter for EU-krav, åpner for tredjeparter som Vipps
→ (+) Rune Garborg: – Nå åpnes hele Europa for enkle betalinger med Vipps Mobilepay
→ (+) Vipps mener enkelhet trumfer kundelojalitet i lommebokkampen
→ (+) DNB åpner for Apple Pay: – Tar det som en utfordring
Likte du denne saken. Abonner på nyhetsbrevet FinShift, så får du den rett i epostkassa hver onsdag.