FINSHIFT | ANALYSE
Zwipe kaster betalingskortene
Zwipes tid som fintech-selskap er over.

Dette er et oppdatert utdrag fra vårt nyhetsbrev, FinShift, som sendes ut hver onsdag.
Hva er saken?
Zwipes tid som fintech-selskap er over. I en børsmelding tirsdag skriver selskapet at det nå skal satse på adgangskontroll i stedet for kontaktløs kortbetaling.
I meldingen sier administrerende direktør Robert Puskaric at Zwipe gjorde store fremskritt i markedet for adgangskontroll i løpet av fjoråret. Avtaler med mer en 30 aktører i USA og Europa er signert, eller i ferd med å signeres.
– Markedet for smarte adgangskort er fortsatt i en tidlig fase, men vi tror at biometriske kort vil stå for en betydende andel av de nær 500 millioner smarte adgangskort som skal leveres de kommende årene, sier Puskaric.
Ifølge meldingen har Zwipe mer enn «proof of concept»-prosjekter gående med sluttbrukere. Blant disse finnes en av de store globale leverandørene av skytjenester, et kjent svensk teknologiselskap, Berkshire Hathaway Energi Group, store interasjonale bedrifter, myndigheter og datasenter - hevder Zwipe.
– Beslutningen om å fokusere på Zwipe Access er et naturlig resultat av fremskrittene vi så i 2023. Likevel er all innsatsen som ble lagt ned i utviklingen og sertifiseringen av Zwipe Pay det som la grunnlaget for suksessen med Zwipe Access, sier Puskaric.
Kursendringen har likevel en pris. Zwipe melder om kostnadskutt på 40 millioner kroner og at fem personer mister jobben. De kommer i tillegg til de 15 årsverkene som forsvant i en «strømlinjeforming» av organisasjonen i fjor sommer. Da var beskjeden at det fortsatt skulle satses på Zwipe Pay, selv om det hadde gått tregere enn antatt å få gjennomslag i betalingsmarkedet.
Hvorfor er dette interessant?
For den som har fulgt Zwipe de siste fem-seks årene, har det fremstått som et fintech-selskap som skulle erobre verden med biometriske betalingskort.
Det var i hvert fall målet til André Løvestam, som tok over som sjef etter gründer Kim Humborstad i 2018.
– Det første jeg gjorde var å fokusere selskapets mål. For å virkelig kunne gå for gullmedaljen, måtte vi fokusere alle ressursene våre inn på den største og mest nærliggende muligheten for oss i nær fremtid. Det ble betalingskort, sa Løvestam i ett intervju med Shifter i februar 2019.
Målet da var kommersialisering i løpet av året, og vekst året etter.
At pandemien rammet verden i begynnelsen av 2020, og gjorde kontaktløs betaling til noe alle ville ha, satte imidlertid ikke fart på virksomheten.
Først og fremt fordi de eksisterende betalingskortene med chip og mobiltelefonløsningene Apple Pay og Google Pay allerede kunne tilby kontaktløs betaling. At det fortsatt var for dyrt å plassere en fingeravtrykkleser i et betalingskort til å gjøre det interessant for masseproduksjon, var en annen årsak.
Det var først året etter at Løvestam kunne fortelle Shifter at Zwipe hadde funnet en teknisk løsning som var billig nok til å kunne få fart på produksjonen av biometriske betalingskort. Han fortalte også at Zwipe hadde kontrakter med over tjue kortprodusenter over hele verden og var i dialog med 40 av verdens 50 største kortprodusentselskaper.
– Vi begynner leveransene til kortprodusentene i høst. Så i begynnelsen av 2022 bør de første kundene få sine kort, sa Løvestam til Shifter i mai 2021.
Heller ikke den målsetningen slo til, og i juni 2022 var det over for Løvestam. Da fikk han sparken av styreleder Jörgen Lantto.
– Styret mener Robert Puskaric har bedre forutsetninger for å gjennomføre arbeidet med å kommersialisere produktet, sa Lantto til Shifter.
Tirsdagens beskjed viser at heller ikke Puskaric klarte å kommersialisere biometriske betalingskort.
Hva er konsekvensen?
Med gårsdagens beskjed er det nok på tide å avskrive betalingskort med fingeravtrykkleser som en gjennomførbar forretningsmodell.
Det hjalp ikke at undersøkelser under pandemien viste til at 55 prosent var villige til å betale ekstra for å et biometrisk kort, eller at analysebyråer spådde at biometriske betalingskort vil ha en markedsandel på 15-20 prosent i 2026 (det kan jo fortsatt skje, men det er neppe noe å satse penger på).
Det skal innrømmes at FinShift i tidligere omtaler av biometriske betalingskort har sett for lyst på mulighetene til å lykkes. Det er fortsatt noe sympatisk ved selve idéen, men det er ikke første gang at tiden løper fra en god tanke.
Hadde Zwipe hatt et ferdig produkt da pandemien slo til, kunne virkeligheten sett annerledes ut. Nå er det på tide å gå videre.
Relaterte saker
→ (+) Zwipe skal kutte 40 millioner – gir opp biometrisk betaling
→ (+) 12 år etter oppstarten tror Zwipe at det endelig løsner: Nå skjer nemlig det bankene har ventet på