Både fiskelykke og dobling av inntektene for million-stunt-gründer
Horde la hele markedsføringsbudsjettet sitt i skogen og oppfordret folk til å lete. Årsresultatet viser økte inntekter for selskapet, men bunnlinjen er fortsatt rød.
Fiskelykke: Alf Gunnar Andersen er på fisketur på Island denne uken.Foto: Privat
Høsten 2023 vekket selskapet oppmerksomhet da de gjemte én million kroner i skogen et sted i Norge. I vår gjentok de det samme.
Annonse
Årsregnskapet til selskapet basert i Bergen viser mer enn dobling av inntektene, fra 15,3 millioner kroner i 2022 til 36 millioner i 2023.
– Vi har økt i volum og fått flere kunder. Markedet har vært tøft, så vi tjener på å refinansiere per kunde nå, sier Alf Gunnar Andersen, gründer og daglig leder i Horde.
– Hvilken rolle har million-stuntet spilt for inntektene?
– Den første gangen vi gjemte en million skapte vi magi. Vi fikk 50.000 nye brukere. Det stuntet betalte seg inn veldig raskt. Nå i vår fikk vi over 10.000 nye brukere, og det var ikke helt det samme trøkket som sist, men det betaler seg inn over en litt lengre tidsperiode, sier gründer og daglig leder Alf Gunnar Andersen på telefon fra Island.
Der er han på fisketur med sin far og sine to brødre, og opplever fiskelykke skal vi tro bildene.
– Fornøyd med utviklingen
Til tross for økte inntekter, går selskapet fortsatt i minus. Resultatet før skatt i 2023 var på minus 11 millioner mot minus 18, 4 millioner i 2022.
– Vi har avskrivninger på fem millioner og har ikke aktivert nye kostnader i 2023, så EBITDA endte på minus seks millioner. Omsetningen har økt betraktelig, mens kostnadene har holdt seg tilnærmet uendret. Vi er fornøyd med utviklingen, sier Andersen.
Han forteller at selskapet gikk i pluss i første kvartal i år og at målet er positiv bunnlinje for hele 2024.
Selskapets egenkapital har blitt redusert, fra 17,5 millioner i 2022 til 11,7 millioner i 2023.
Kontantbeholdningen i selskapet har gått fra 6,1 millioner i 2022 til 5,9 millioner i 2023.
– Hva er planene fremover? Blir det flere millioner i skogen?
– Vi har ikke lenger en tradisjonell markedsføringsavdeling. Vi vil jobbe på en annerledes måte også fremover. Nå har vi et samarbeid med influenser Iris. Vi følger henne når hun jobber for å bli gjeldsfri. Det er ekte og ærlig.