SPILLEGJELD
Kunde spilte bort pengene sine og banken må ta en del av regningen: – Vi er prinsipielt uenige
En kunde hos Sparebank 1 Sparebank 1 Nordmøre spilte bort 1,7 millioner kroner – nå mener Finansklagenemnda at banken må ta en del av regningen.

En kunde hos Sparebank 1 Nordmøre får tilbake penger fra banken etter at han spilte dem bort. Det er konklusjonen til Finansklagenemnda som er splittet i tre. Det fremkommer av nemndas avgjørelse 2025-193.
Banken sendte et varsel til kunden i 2020 om at aktivitet på kontoen var forenelig med ulovlig pengespill, måtte opphøre. I november 2022 kontaktet kunden banken og fikk hjelp av en rådgiver til å sperre kortet for netthandel.
Like etter at kunden opprettet kontakten oppdaget banken indikasjoner på at han drev med pengespill igjen. I ettertid fikk kunden kortet åpnet for netthandel og i september 2023 fikk banken nye systemvarsler om pengespill. Banken ba kunden forklare transaksjonene og da han ikke svarte, ble kortet sperret for netthandel igjen i oktober 2023.
Etter sperringen kontaktet kunden banken og bekreftet sitt spilleproblem. Kunden opplyste om at han var i behandling hos psykiater. Han fikk også sperringen opphevet fordi han hadde problemer med å benytte Vipps til betaling av hotell i forbindelse med jobb.
I januar 2024 ble det igjen oppdaget transaksjoner som var forenelig med spill i en manuell kontroll og kortet ble sperret permanent for netthandel.
Vi ha gjelden slettet
Kunden har ikke bedt om tilbakeføring av et spesifikt beløp etter den permanente sperringen, men har i stedet bedt om ettergivelse av gjeld som nemnda anslår til 1,7 millioner kroner. Eventuelt et samarbeid med banken for å løse konflikten.
Kunden mener at banken visste at transaksjonene gikk til nettspill over en lengre periode og ikke gjorde nødvendige tiltak for å stoppe spill hos utenlandske tilbydere av spill, utover litt kommunikasjon.
Banken på sin side mener de ikke har misligholdt sin omsorgsplikt. De poengterer at transaksjonene har gått via tredjepartsaktører, noe som er en kjent metode for å omgå bankenes sperringer mot spillselskaper.
Videre peker banken på ulempene en sperring for netthandel medfører for kunden, for eksempel i forhold til tilgang til blant annet Vipps og betalinger til tjenester som Spotify og Netflix.
Uenig
BankShift har vært i kontakt med Sparebank 1 Nordmøre om saken.
Even Gaarde-Landre, kommunikasjonsrådgiver i banken, sier at banken velger å godta nemndas avgjørelse, selv om de ikke mener det er riktig.
– Vi velger å innrette oss etter dette, skriver Gaarde-Landre i en e-post til BankShift. Han legger også til:
– Vi er imidlertid prinsipielt uenige i utfallet, og mener at kunden burde vært holdt ansvarlig for hele beløpet.
Splittet i tre
Saken har splittet Finansklagenemnden i tre – det vil si at alle nemndsmedlemmene kom til sin egen konklusjon. I slike tilfeller teller nemndslederens stemme for to og det var ham som fikk det avgjørende ordet.
Han poengterer at pengespilloven sier at det er forbudt å formidle betalingstransaksjoner ved innskudd til og utbetaling fra pengespill som ikke har nødvendig tillatelse etter denne loven.
Han konkluderer med at banken hadde latt kunden gjøre slike transaksjoner, også etter at de i oktober 2023 fikk vite om spilleproblemene. Fordi kunden selv aktivt overførte pengene, konkluderte nemndsleder med at banken må tilbakebetale 50 prosent av spillegjelden som er påløpt etter banken fikk kunnskap om hans utfordringer med pengespill.
Kunderepresentanten i nemnda er enig med lederen, men mener at banken burde satt i gang tiltak allerede i 2022 etter at de oppdaget indikasjoner på at han drev med pengespill. Dermed konkluderer han med at banken bør betale 50 prosent av spillegjelden fra slutten av 2022.
Overbeviste banket om å oppheve sperring
Bransjerepresentanten på sin side mener at kunden er vesentlig mer å bebreide enn banken, og det tilsier at erstatningsansvaret settes til 0 kroner. Han viser til at kunden overbeviste banken om å oppheve sperringen ved å gi uttrykk for at han var til behandling for spilleavhengigheten, og at han hadde truffet andre tiltak mot sitt problem.
Han ga også uttrykk for at han hadde sterkt behov for tjenestene og det ikke var grunnlag for å begrense hans tilgang til vanlige banktjenester.
Kundene hadde en spillegjeld hos banken på 1.680.859 kroner.
Sparebank 1 Nordmøre har forklart ovenfor BankShift at nemndas flertall har kommet til at banken må erstatte klagerens tap på spill med VISA-kort etter 25.10.2023, med fratrekk av 50 prosent som følge av klagerens medvirkning til tapet.
I sum utgjør dette cirka 71.000 kroner i erstatning til kunden.