IT
Bank-problemene er fikset
Problemene som flere banker opplevde fredag formiddag, er nå løst, bekrefter Bits AS overfor TV 2.

Bits AS har ansvaret for systemet som sørger for bankoverføringer i Norge.
Selskapet opplyser til TV 2 at det var snakk om en feil i nettverket mellom norske banker, og klokken 11.40 sier det at feilen er løst.
VG meldte om saken først, og meldinger fra flere av avisens tipsere gikk ut på at de ikke fikk utbetalt lønn.
Dette gjaldt Danske Bank, DNB, Sparebank 1 og Handelsbanken Nordea. De to sistnevnte bankene har ikke bekreftet at de sliter med samme problem.
Finanswatch opplyste om kilder som knyttet den tekniske feilen til betalingsleverandøren Mastercard Payment Services, men norgessjef Jan Hauglie i Mastercard Payment Services kunne ikke bekrefte dette overfor BankShift.
– Vi jobber med feilsøking for å finne ut om det er på vår side, sa Hauglie rundt 10.30 fredag formiddag.
Nordea undersøker
BankShift var også i kontakt med Nordea, som opplyste at de hadde sendt ut en SMS til sine kunder i morgentimene i dag, men at de foreløpig ikke hadde mer informasjon om hvor feilen kom fra.
– Vi har registrert problemer med enkelte utbetalinger i dag tidlig. Vi har ingen mistanker om noe konkret, men undersøker nå om problemet ligger hos en ekstern aktør, sier Frida Daae Hessen, kommunikasjonsrådgiver i Nordea, til BankShift.
Pressesjef Anna-Lena Nordling i Danske Bank bekreftet ovenfor VG at feilen påvirker bankens bedriftskunder.
– Det påvirker bedriftskundene våre. Vi sliter med inn- og utbetalinger fra bedriftskonti, og jobber på spreng med å få løst det, sier Nordling.
DNB opplyser også til VG at enkelte kunder er berørt, og Sparebank 1, Handelsbanken og Sparebanken Vest opplever lignende utfordringer.
Norges Bank opplyser at deres systemer fungerer som normalt, og at morgenoppgjøret i bankens oppgjørssystem gikk som planlagt.