SVINDEL

Banken må bla opp etter at kunde gikk på Microsoft-svindel

En kunde av Sparebanken Sogn og Fjordane ga fra seg BankID-koder mer enn ti ganger til en som utga seg for å ringe fra Microsoft, og tapte over 155.000 kroner. Nå må banken ut med erstatning - og betale kundens advokatutgifter.

Hovedkontoret til Sparebanken Sogn og Fjordane.
Publisert

Kunden av Sparebanken Sogn og Fjordane ble utsatt for en kjent svindelmetode tidligere i år. Vedkommende ble oppringt av en engelsktalende person som utga seg for å være fra Microsoft. Kontohaver ble forledet til å tro at datamaskinen hennes var hacket, og at personen som ringte skulle hjelpe henne med å installere et sikkerhetssystem på PC og mobiltelefon.

Bank-kunden ga i prosessen fra seg BankID-koder mer enn ti ganger, samt passord til nettbanken. Saken som nå er behandlet i Finansklagenemnda omhandler såkalte «omtvistede betalingstransaksjoner» på totalt 264.604,79 kroner.

Tre transaksjoner på totalt 155.511 kroner gikk til henholdsvis kryptobørsene Coinbase og Binance, samt til en en konto i Sparebanken Vest.

Denne summen, med fratrekk av en egenandel på 12.000 kroner, må sparebanken nå erstatte. Det har Finansklagenemnda bestemt. I tillegg må banken dekke kundens advokatregning, som beløp seg til 62.500 kroner.

I løpet av svindelen ble det også overført 320.000 kroner til kundens egen konto i DNB, hvorav storbanken hindret 216.000 kroner fra å bli sendt videre. Disse pengene ble deretter sendt tilbake. Det øvrige beløpet er ikke tatt med i Finansklagenemndas behandling.

DNB har for øvrig god trening i å stanse slike transaksjoner. Nylig fortalte sikkerhetsdirektør Anders Hardangen til Bankshift at antallet svindelsaker har økt med 832 prosent siden 2018. Flere og flere mindre banker merker også denne utviklingen, og har fortalt Bankshift hvordan de jobber for å takle det.

Avgjørelsen ble avlagt under dissens. Foretaksrepresentanten, Nordea-advokat Monica Ervik, mente kunden burde bære hele ansvaret for tapet selv. Hun peker blant annet på at kunden ga fra seg BankID-koder til noen som utga seg for å representere noen andre enn banken.

I et nylig intervju med Bankshift sa nettopp Ervik at banker bør få mer tid på å undersøke bedrageri gjennomført ved uautoriserte transaksjoner.