FINTECH

Bedring over hele linja, men Klarna tapte fortsatt milliarder i fjor

Omsetningen til den svenske fintech-giganten økte kraftig i fjor. Kombinert med lavere kostnader, gjør Klarna et byks mot sorte tall på bunnlinjen.

Sebastian Siemiatkowski, konsernsjef og gründer i Klarna.
Publisert Sist oppdatert

Den positive utviklingen i Klarna fortsetter, viser den ferske årsrapporten til fintech-selskapet.

Samlet sett leverte Klarna et underskudd på 2,5 milliarder kroner i fjor. Det er en forbedring på 75 prosent fra 2022, da selskapet tapte 10,4 milliarder kroner.

Omsetningen økte med 22 prosent, til 23,5 milliarder kroner, mens det er strammet inn på driftskostnadene, som endte på 14,8 milliarder kroner – ned fra 17,7 milliarder kroner året før.

Ser man kun på driftsresultatet, viser tallene en forbedring på formidable 95 prosent i fjor, fra et tap på 7,8 milliarder kroner til et knapt underskudd på 378 millioner kroner.

Dykker man dypere ned i tallene, ser man at det er gjort besparelser over hele linja, men særlig innen salg og markedsføring.

«Mens vi fortsetter på vår reise mot langsiktig lønnsomhet, har vi tatt en bevisst beslutning om å investere i vekst i handelens høysesong i Q4. Vi vil fortsette å investere klokt for vekst og fokusere på å være kostnadseffektive på vår vei mot årlig lønnsomhet,» skriver Klarna-sjef Sebastian Siemiatkowski i rapporten.

Løfter kunstig intelligens 

Rett før tallslippet, gikk Klarna også ut med mer detaljert informasjon om sin satsing på kunstig intelligens.

Det er ingen hemmelighet at Siemiatkowski har vært opptatt av dette. På tampen av fjoråret fortalte han at selskapet har innført tilnærmet fullt ansettelsesstopp - med ingeniører som eneste unntak. Hovedårsaken var nettopp den hurtige utviklingen innen kunstig intelligens, en teknologi han mente innen svært kort tid ville erstatte en del manuelle oppgaver. 

Det vil medføre at Klarna-organisasjonen krymper, ifølge fintech-toppen, ikke fordi folk mistet jobben til KI – men fordi nye oppgaver løses av teknologien, og dermed trengs ikke nyansettelser i like stor grad. 

Denne uken avduket Klarna resultatet av sitt samarbeid med OpenAI; en chatbot som er sluppet løs på kundeservice. Allerede skal den ha hatt 2,3 millioner utvekslinger med ekte kunder – det vil si to av tre kundeservice-chatter – uten at kundetilfredsheten skal ha blitt negativt påvirket. 

Ifølge en pressemelding fra Klarna tilsvarer dette 700 årsverk. Selskapet anslår at chatboten vil spare dem for 40 millioner dollar inneværende år.

Også i årsrapporten legger Siemiatkowski stor vekt på Klarnas KI-initiativ.

«2023 var året da generativ KI virkelig ankom. Jeg tror dette er like omveltende som Internetts fremvekst,» skriver han.

Børsplanene

I fjor begynte igjen ryktene om en børsnotering for den svenske fintech-kjempen å svirre. Tidligere i år bekreftet Siemiatkowski langt på vei at han sikter mot notering i år, eller hva enn «ganske snart» betyr.

Det gjøres ingen henvisning til noteringsplanene i årsrapporten, men Bloomberg har nylig rapportert at selskapet jakter notering på Wall Street i tredje kvartal – med en verdi på 20 milliarder dollar.