RESULTAT
Bien med nye luftige ambisjoner: – Motreaksjon til et bankprodukt som blir mer og mer digitalisert og standardisert
Bankmyggen Bien flyr høyt i hovedstaden, og ser gode muligheter for videre vekst.

De seneste 12 månedene har utlånsveksten i Bien Sparebank vært på 15,1 prosent, og porteføljen har nå bikket seks milliarder kroner.
– Vi skal være store nok til å være små. Vår nisjebankfilosofi skal alltid være ledende, og da må vi også øke utlånsporteføljen for å sørge for effektiv bankdrift, sier administrerende banksjef Lena Jørundland, i en børsmelding.
Se alle nøkkeltall i faktaboksen.
60 prosent av Biens kundemasse er i Oslo, og tallet øker til drøye 75 prosent om man tar med omegn. Økningen i utlånsporteføljen ifølge Jørundland et resultat av flere personmarkedskunder og en solid vekststrategi.
Nå kommuniserer Bien et nytt mål: forretningskapital på 10 milliarder kroner i 2026. Den er per i dag på 7,5 milliarder kroner.
– Vi har en solid kapitalbase og god drift som gir oss et godt utgangspunkt for videre vekst. Økt rådgiverkapasitet, stordriftsfordeler gjennom Eika og lønnsom bankdrift er nøkkelord for vekstreisen videre, sier Jørundland.
Hun mener at stadig flere kunder ønsker seg en rådgiverbank «som kan være en stabil og trofast partner med tilpassede tjenester».
– Vi tror dette er en motreaksjon til et bankprodukt som blir mer og mer digitalisert og standardisert. Dette er vår «sweet spot». Vi tror på nærheten, og det reflekteres i resultatene, sier Jørundland.
Nylig ble det kjent at storeier JBF tok et nytt jafs av Bien, og nå eier 22 prosent av banken, men kjøperen har avvist fusjonsplaner overfor BankShift.