FINTECH

Byr opp til kassekamp i Sverige med uvanlig løfte 

Svenske Qliro har etablert seg som et BNPL-alternativ til Klarna, nå vil selskapet utfordre også på checkoutløsninger. Introduksjonstilbudet til netthandlerne er minst sagt selvsikkert.  

Christoffer Rutgersson, administrerende direktør i Qliro
Publisert

At Klarna tidligere i år valgte å selge kasseløsningen Klarna Checkout (KCO) til et konsortium av svenske investorer har ført til at konkurrentene prøver å flytte frem posisjonene og utfordre dominanten på det svenske markedet. 

Ifølge Klarna selv har KCO en markedsandel på over 40 prosent i Sverige, og over 20 prosent i Norden, og de nye eierne har deklarert at de jobbe hardt for å beholde posisjonen,

Da Dintero tidligere i uken meldte at selskapet åpner kontor i Stockholm, innrømmet gründer Daro Navaratnam at Klarna-salget hadde bidratt til beslutningen.

– Det er mange som konkurrerer om checkout-markedet i Sverige, men ja, jeg tror det vil åpne seg nye muligheter etter at Klarna har solgt checkouten sin, sa han til BankShift.

Den konklusjonen ser det svenske fintech-selskapet Qliro også ut til å ha gjort. Selskapet er mest kjent for å tilby ulike former for utsatt betaling, men lager også checkout-løsninger for nettbutikker. 

Når selskapet nå lanserer den nye versjonen Qliro Checkout 0.0 tar selskapet til en potensielt dyrbar metode for å skaffe seg nye kunder. 

Selskapet lover nemlig å betale én million kroner i «konverteringsgaranti» til de nettbutikker som tar i bruk den nye løsningen og ikke klarer å øke antall fullførte kjøp i forhold antall besøk nettstedet i kampanjeperioden 4. september til 18. desember. 

– Qliro visjon er å bli en ledende europeisk aktør innen betalingsløsninger. Vår nye checkout setter en ny standard i bransjen og spiller en sentral rolle i vår langsiktige vekststrategi, sier administrerende direktør Christoffer Rutgersson i en pressemelding.  

Selv om selskapet i meldingen hevder at checkout-løsningen er designet for å «maksimere konvertering. øke størrelse på ordren og styrke kundelojaliteten», kommer «garantien» med en rekke begrensninger med liten skrift. Blant annet må nettbutikken håndtere betalinger for minst 10 millioner kroner i måneden.     

Blant andre aktører som kjemper om dette markedet kan nevnes Swedbank Pay, Walley og Svea Bank. i tillegg til de internasjonale gigantene Adyen og Stripe.