FOLKEFINANSIERING

Dealflow relanserte markedsplass for unoterte aksjer – nå øker salget

Folkefinansieringsselskapet ønsker å gjøre det lettere å kjøpe og selge aksjer i selskaper som ikke er på børs. 

På Bryggen i Bergen: Fra 1300-tallet til 1700-tallet var Bryggen knutepunktet for den hanseatiske handelsvirksomheten i Norge. Da gikk det mye i fisk og tømmer. Nå har Stephen Øyhovden og Stine Sofie Grindheim Simonsen sete her og tilbyr markedsplass for aksjer.
Publisert

— Det er definitivt harde tider i kapitalbransjen nå. Vi håper dette kan være med å skape mer fleksibilitet for investorer, sier daglig leder Stine Sofie Grindheim Simonsen i Dealflow

Selskapet som til nå har jobbet mest med emisjoner i oppstart - og vekstselskaper, har denne høsten giret opp satsingen på sin markedsplass for omsetning av «brukte aksjer». Det vil si kjøp og salg av unoterte aksjer, altså aksjer i selskaper som ikke er på Oslo Børs.

Penger til ny bil eller hytteoppussing 

Dealflow ønsker å gjøre det lettere og tryggere for kjøpere og selgere å omsette aksjer i oppstart- og vekstselskaper. Ved å legge til rette for handel øker de likviditeten i aksjen, det vil si at aksjen omsettes mer hyppig og uten innvirkning på kursen. På grunn av dyrtiden vi er inne i tror Dealflow at mange investorer vil sette pris på muligheten for å raskt kunne frigjøre penger. 

– Kanskje trenger en investor å frigjøre kapital for å kjøpe seg ny bil eller pusse opp hytten. Det blir nå mye enklere, sier Stephen Øyhovden, leder for strategi- og forretningsutvikling i Dealflow. 

Dealflow har hatt en markedsplass for aksjer helt siden 2020, men relanserte plattformen våren 2023 med en bedre teknisk løsning, under navnet Dealflow Exchange

Les også: Gikk med store underskudd i 2022 — nå slår Dealflow og Folkeinvest nye rekorder 

– Positivt for hele økosystemet 

Fra i vår og frem til november har omsetningen vært på 2,4 millioner kroner og de har fått 1300 meldinger om interesse for å kjøpe eller selge aksjer. Til sammenligning var omsetningen på markedsplassen 1,5 millioner kroner de tre første årene. 

– I tillegg til interessen for å selge, ser vi at det er interesse for å kjøpe. Vi tror dette er et positivt tilbud for hele økosystemet for oppstarts- og vekstselskaper i Norge, sier Øyhovden. 

Markedsplassen ble opprinnelig laget for selskaper som hadde gjennomført folkefinansieringskampanjer hos Dealflow, men i dag er det fritt frem også for andre selskaper. 

Forretningsmodellen går ut på at Dealflow tar fem prosent av salgssummen, dette betales av selger. I tillegg må selskapene registrere seg og betale en inngangsbillett på 30.000 kroner og i tillegg et årsabonnement på 12.000 kroner. 

Forhandlinger med anonyme aktører 

Selskapene er identifisert på markedsplassen. Kjøpere og selgere er derimot anonyme for hverandre og utad på markedsplassen og kobles sammen i en chatt og der de kan forhandle om pris.

Overfor Dealflow er de derimot ikke anonyme. Alle må identifisere seg med BankID og Dealflow sørger for at aksjonærregisteret er kontinuerlig oppdatert og at handelsprosessene skjer i henhold til hvitvaskingsloven. 

Øyhovden og Simonsen mener løsningen ikke bare er positiv og gir mer trygghet for kjøpere og selgere på markedsplassen, men også for gründere og bedriftene. 

– Nå slipper kjøp og salg gå via e-poster til daglig leder, sier Øyhovden. 

Vil gjøre det tryggere 

Omsetning av unoterte aksjer foregår i dag på en rekke ulike nettsider ifølge Simonsen, uten at det er sikre systemer for kjøper og selger. Simonsen trekker frem Finn.no som et av stedene det omsettes aksjer. 

– Der kan ikke selgerne en gang validere det de selger, sier Simonsen. 

Hun advarer mot praksisen. 

– Dette er ikke trygt. 

En sjekk på Finn.no, ga én treff på aksjesalg. Finn opplyser at de har forbud mot annonsering av aksjer, og at de kontinuerlig fjerner annonser som bryter reglene. 

Pressekontakt Linda Glomlien hos Finn opplyser at annonsene går gjennom en kontroll, men at noen ulovlige annonser ikke plukkes opp av kontrollen. Disse blir slettet etter hvert som de oppdages. 

 (For ordens skyld - både markedsplassen Finn.no og Shifter eies av Schibsted.)

Få gratis nyhetsbrev

Abonner på Shifters nyhetsbrev for de siste nyhetene, trendene og analysene.