SØKSMÅL

DNB saksøkes av misfornøyde kunder

19 private banking-kunder saksøker DNB – skal ha blitt villedet i eiendomsprosjekt.

DNBs hovekontorer i Oslo
Publisert Sist oppdatert

DNB står overfor et søksmål fra 19 av sine private banking-kunder, som anklager storbanken for å ha villedet dem i forbindelse med et eiendomsprosjekt. Det skriver Dagens Næringsliv. Kunder hevder at de har tapt totalt 60 millioner kroner etter å ha blitt overbevist om å investere i Vinkelgården på Majorstuen, basert på oppblåste avkastningstall presentert av banken.

Advokat Nils-Henrik Pettersson, som representerer de misfornøyde aksjonærene, mener at DNB handlet grovt uaktsomt ved å fremme uriktige og villedende avkastningsprognoser. 

DNB avviser påstandene og hevder at det ikke er grunnlag for kravet. Kommunikasjonssjef Øystein Kløvstad Langberg uttaler at verdifallet på Vinkelgården er i tråd med den generelle nedgangen i markedet for næringseiendom.

Eiendomsprosjektet ble solgt inn til DNBs gullkunder med lovnader om høye leieinntekter, men det ble senere avslørt at disse inntektene var basert på kunstig høye leiepriser. Når eiendommen måtte refinansieres tidligere i år, ble det klart at ingen ønsket å refinansiere på grunn av de reelle markedsforholdene, noe som resulterte i betydelige tap for aksjonærene.