TEKNOLOGI

DNB skroter nettbanken til Sbanken og bygger ny app

Nye endringer i publikumsfavoritten Sbanken etter DNB-oppkjøpet.

Kjerstin Braathen er konsernsjef i DNB, og sto i spissen for oppkjøpet av Sbanken.
Publisert Sist oppdatert

Mange kunder ytret dyp skepsis da DNB fikk grønt lys til å kjøpe Sbanken i 2022. Sistnevnte har i mange år bygget seg opp som en real publikumsfavoritt gjennom sine gode digitale løsninger. Fusjonen ble gjennomført 2. mai i fjor.

Da overtakelsen var et faktum, bedyret DNB-sjef Kjerstin Braathen både i e-poster til kundene og overfor BankShifts søsterpublikasjon Shifter at det ikke skulle bli store endringer i tilbudet. I mai i fjor skrev Sbanken at kundene kunne «fortsette å bruke de digitale løsningene du er vant til».

Likevel stengte storbanken tilgangen til Apple Pay samme sommer, noe som ga et solid krakk i kundetilfredsheten. Nå gjøres ytterligere endringer som ikke faller i god jord hos en del kunder. 

I et informasjonsskriv sendt ut tirsdag ettermiddag, går det frem at Sbanken fra 27. mars ikke lenger vil ha en egen nettbank.

I stedet gjør de samme manøver som digitalkonseptet til Sparebanken Vest, Bulder, og vil fremover kun holde seg med mobilapplikasjon.

Én eller to apper?

Appen til Sbanken har riktignok vært svært populær, noe som også påpekes i skrivet. Likevel har banken bestemt seg for å fase ut den eksisterende appen til fordel for en helt nyutviklet løsning, som også blir tilgjengelig fra 27. mars.

Shifter har tidligere spurt DNB-sjef Braathen om hvordan de skal håndtere app-spørsmålet, ettersom storbanken har flyttet investeringsdelen av banktjenesten over i en egen app, Spare, som de på sikt ser for seg å spinne ut som et eget konsept ala Vipps.

I fjor hadde hun ikke svaret, men det vil tilsynelatende komme i mars. I skrivet som gikk ut tirsdag heter det at «enkelte tjenester kommer ikke til å være klare i appen fra starten, men disse vil du få tilgang til gjennom DNBs nettbank.» 

Fra før er det kjent at det fra mars ikke vil være mulig å være kunde i både DNB og Sbanken - man må velge en av leirene eller bli plassert der banken selv mener kunden hører hjemme.

Kundestorm

De første reaksjonene til de nye endringene har ikke latt vente på seg i ymse diskusjonsforum, hvor flere melder at dette var dråpen som fikk begeret til å renne over - og jakter alternativer. 

Det er dog ikke den første kundestormen etter DNBs oppkjøp. Til tross for sterke reaksjoner i kundebasen og spådommer om kundeflukt fra analytikere, økte kundetilfanget til Sbanken etter at fusjonen ble kjent.


DNB har ikke besvart våre spørsmål om saken.