FESTIVAL

DNB sponser nesten alle landets store musikkfestivaler: – Vi treffer mange kunder direkte og kan se dem inn i øynene

Norges største bank sponser nesten alle av landets største musikkfestivaler, men vil ikke gå ut med hvor mye de bruker på dette. 

Konseptutvikler i DNB Ole Ørbech og Emilia von Rozycki, markedsrådgiver i DNB, mener festivaler har mange positive aspekter for DNB. Ørbech var selv med å designe "DNB-vogna", som har blitt bankens synlige flaggskip på landets største festivaler.
Publisert Sist oppdatert

Vi er godt over halvveis i festivalsommeren i Norge, og akkurat nå er den store, Oslo-baserte Øyafestivalen i gang med sitt tjuefjerde program.

Tidligere i år har blant annet Kongsberg Jazzfestival, Over Oslo, Tons of Rock, Festspillene og Parkenfestivalen trukket titusenvis av publikummere.
Ennå gjenstår festivalene Pstereo, Lillehammer Live, Feelings, Utopia, Findings, Fæsterålen og Festningen. 

Felles for alle disse? De er sponset av DNB

Banken sponser mellom 20 og 25 festivaler i 2024, fra de aller største til små lokale festivaler.
Kommunikasjonsdirektør Vidar Korsberg Dalsbø sier at banken ikke kan gå ut med nøyaktige summer på hvor mye banken bruker på spons av musikkfestivaler, av konkurransehensyn.

Sponsor siden 2011

DNB-logoen er godt synlig på armbåndene til Øyafestivalen.

Etter fjorten år med samarbeid med Øyafestivalen, er første du legger merke til når du ankommer årets festival, de tydelige DNB-logoen på armbåndene.

Ole Ørbech, konseptutvikler i DNB, har vært med på festivalene fra starten av. Han forteller at DNB først fokuserte på institusjonsteatereene i Norge, som Nationaltheateret, Den Nasjonale Scene og Riksteateret, før de i 2011 vendte seg mot musikkfestivalene, med Øyafestivalen som første sponsorsamarbeid.

Han forteller at DNB holdt alle sponsoravtalene sine gjennom pandemiårene, og laget live-streamede konserter som et alternativ.
Konseptutvikler i DNB Ole Ørbech og Emilia von Rozycki fra markedsavdelingen i DNB Oslo mener det er mange fordeler med bankens festival-spons. Her ved mobillade-skapene i DNB-vogna.

12 meter langt hovedkvarter

Ørbech var selv med å tegne «DNB-vogna» vi gjør intervjuet i, som er en replika av en air-streamer fra USA. Vognen er bygget for hånd i Nederland og er, til tross for at den har vært igjennom «mellom åtte til ti festivaler», et stilig og åpenbart blikkfang så fort man kommer inn på festivalområdet.

Ved denne vognen kan festivalgjengerne få ansiktsmaling med glitter, lade mobilen, delta på ulike aktiviteter – og få svar på bankspørsmål fra en av de finansiell rådgiverene som alltid er tilstede, helt frem til et sted mellom klokken 22 og 23.

– Her har vi kjøkken, ladeskap til mobiltelefoner, det meste egentlig. Vognen er 12 meter lang, så det krever litt å kjøre den på trange vestlandsveier fra festival til festival, ler Ørbech.

Han forteller at de med bodene prøver å være nære, nedpå og møte folk der de er.

Mye positivt ved festivalen

Konseptutvikler i DNB Ole Ørbech og markedsrådgiver Emilia von Rozycki mener det er mange fordeler med bankens festival-spons. Her ved mobillade-skapene i DNB-vogna.

Ørbech og Emilia von Rozycki, som er markedsrådgiver i DNB, forteller at det er mange positive aspekter ved å være tilstede på såpass mange festivaler. 

Ørbech trekker frem at banken, i en tid med færre tradisjonelle kundemøter på bankkontorer, får en anledning til å møte kunden personlig og treffe dem der de er. 

– Her treffer vi mange av våre kunder direkte og kan se dem i øynene. Og kanskje treffe nye bekjentskaper, sier han.

DNB engasjerer også kundene sine med aktiviteter knyttet til festivalene, som årets konkurranse, hvor man kan vinne 10 000 kroner ved å tagge festivalkjøpene sine i nettbanken.

Ikke minst er festivalengasjementet positivt for de ansatte, mener de begge. Ørbech forteller hvordan de ulike lokale kontorene møtes på de forskjellige festivalene og får en sjanse til å markedsføre banken sin lokalt, til et publikum som også kommer tilreisende fra ulike regioner.

– Det er også veldig fin employee branding internt, sier von Rozycki.

– Man får snakket sammen på tvers. Og de som ikke vanligvis er i kundefront, får prøvd seg på dette. De ansatte synes det er gøy å jobbe på festival.

I tillegg er det viktig for DNB å speile hva kundene bryr seg om, og Ørbech forteller at både kultur og idrett er viktige for både banken og kundene. 

– Vi får mye god feedback fra kunder på at vi er her, sier han.

Merch for Mental Helse Ungdom

von Rozycki forteller at DNB også selger merch på festivalene til uavkortet inntekt for Mental Helse Ungdom

Hun viser stolt frem solhatter, moltisnorer til mobiltelefonen, hoftevesker, solbriller og en regnponcho – som selvfølgelig ikke er laget av plast, men av nedbrytbare maisfiber.

DNBs solhatter, som selges til inntekt for Mental Helse Ungdom.

Bankens logo er nesten usynlig på produktene, og dette er ifølge von Rozycki gjort med overlegg, slik at kunden faktisk vil bruke produktene på fremtidlige festivaler.

Kommunikasjonen kunne vært bedre

Noe få DNB-kunder vet, er at man kan få kjøpe festivalbiletter til en redusert pris kun i kraft av å være kunde av banken. 

– Jeg er selv DNB-kunde, men har ikke fått med meg dette. Hvorfor kommuniseres ikke dette tilbudet tydeligere?

–Det kunne vært bedre. Det kunne definitivt vært bedre, innrømmer Ørbech.

von Rozycki stemmer i, og sier at hvis man som kunde ikke har fått med seg tilbudet, har ikke banken truffet godt nok.

– Her skal vi være flinke til å spre det gode budskapet innenfor neste sesong.

Hun legger likevel til at DNB Ung-teamet har vært flinke til å legge ut mye om festivalene på sosiale medier.

«Kanskje litt kulere»

BankShift kommer i snakk med noen unge festivalgjengere ved DNBs stand, og blir møtt med et skuldertrekk på spørsmål om de endrer oppfatning av DNB, etter å ha møtt dem på festival.

– Tja, det spiller ikke så stor rolle for meg, egentlig, sier Jon Eier.

– De oppfattes jo kanskje som litt kulere, men egentlig har det ikke så mye å si for meg, stemmer Simen Fritsvold i.

– Jeg er DNB-kunde uansett, legger han til.

– Er du klar over at du som DNB-kunde får tilgang til rabatterte festivalbilletter?

– Nei, det var jeg ikke klar over, sier Fritsvold. 

– Det skal jeg huske til neste år.