TEKNOLOGI

DNB stengte aksjehandel etter at kunde meldte om tilgang til feil konto

Det er uvisst om feilen er knyttet til helgens flytting av spareløsningene fra DNBs gamle systemer til Sbankens tekniske plattform.

Skjermdump. Spareproduktene til DNB opplevde utfordringer etter flyttingen til Sbankens systemer.
Spareproduktene til DNB opplevde utfordringer etter flyttingen til Sbankens systemer.
Publisert Sist oppdatert

Søndag kveld meldte DNB om en vellykket flytteprosess av spareløsningene over til Sbankens systemer, foruten noen «kjente feil og smårusk». Samtidig påpekte Gunnar Høivik, divisjonsdirektør for sparing og investering i DNB, at det først var etter børsåpning mandag at man fikk fasiten.

Det kan se ut til at alt ikke har gått helt knirkefritt likevel. Litt etter klokken 10 mandag formiddag måtte DNB stenge aksjehandelen etter at en kunde meldte at hen fikk tilgang til en annen kundes VPS-konto. Det er ikke konkludert med at feilen har sammenheng med flyttingen. Feilen ble først rapportert av E24.

«Kunden opplyste om å ha tilgang til en annen kundes VPS-konto, vi undersøker feilen og omfanget av den for å rette den så fort som mulig. Feilen blir rutinemessig rapportert til Data- og Finanstilsynet,» opplyser DNB. 

Storbanken har i sammenheng med flytteprosessen ekstra bemanning på jobb de neste ukene for å «monitorere at løsningene fungerer som de skal». 

– Vi er godt bemannet for å ta imot henvendelser og bistå kundene der det trengs, sa Høivik til BankShift søndag.

Det er de digitale kanalene som er rammet. Kunder kan fortsatt ringe inn ordre manuelt hos DNB.

Det er ikke første gang en slik feil rammer DNB. Også da de øvrige banktjenestene ble migrert, den gangen fra Sbankens systemer til DNBs, fikk flere kunder tilgang til feil konti.