STRATEGI
Eika effektiviserer og får flere kunder på kjøpet: – Med de samme ressursene kan vi nå levere mer
Tidligere måtte alle Eika-bankene jobbe på ulike plattformer for å gjøre en mengde nødvendig arbeid. Etter at gruppen gjorde en våropprydding og standardiserte store deler av systemet, sparer både bankene og alliansen tid og penger.

I en tid hvor effektivisering er på alles lepper, har Eika Gruppen tatt flere grep som frigjør tid for både rådgivere og rapporteringsansvarlige i medlemsbankene.
Gruppen har det siste året gjennomført en stor omlegging av sine tjenester, noe som ikke bare har ført til økt effektivitet, men også gitt alliansen en økning i antall kunder.
Tidligere kunne Eika tilby bankene sine to ulike sett med standardiserte tjenester på ikke-standardiserte bankoppsett, noe som medførte mye manuelt arbeid og bruk av «klipp og lim», forteller Marianne Groth, konserndirektør for virksomhetsstyring bank i Eika Gruppen.
– Vi har nå snudd om på dette. Gjennom standardisering av bankenes konto- og kjernebankoppsett, samt arbeid med automatisering, har vi både blitt vesentlig mer effektive og mer fleksible i våre leveranser på myndighetsrapportering og styringsinformasjon, sier Groth.
Økt utviklingskraft
Groth forteller at Eika lenge jobbet systematisk med å standardisere oppsettet i kjernebank, produktoppsett, kontooppsett og andre områder. Dette arbeidet startet Eika med allerede da de var på den gamle SDC-plattformen, og da gruppen konverterte til Tietoevry, måtte alt gjennomgås likevel.
– Det et ga oss et dytt fremover. Nå er vi på den andre siden med et svært standardisert oppsett, sier Groth.
Til og med høsten 2023 jobbet bankene på tvers av ulike plattformer, mens nå er alt samlet på én plattform. Det gir gruppen helt andre muligheter til å være effektive og utvikle nye tjenester, sier Groth.
– Hensikten er å øke utviklingskraften vår – forvaltningsvolumet til Eika-bankene samlet er større enn volumet til den kommende storbanken Sparebanken Norge, og det gir oss store muligheter, men vi må utnytte dette godt. Individuelle tilpasninger for hver bank gir oss ingen stordriftsfordel, påpeker Groth.
Målet er at når Eika utvikler kundeflater, rådgivningssystemer og lignende, skal det gjøres én gang, slik at de slipper å gjenta arbeidet for hver enkelt bank.
Større valgfrihet = flere kunder
Endringene gir bankene i Eika-alliansen større valgfrihet med hensyn til hva de vil håndtere selv, og hvor de vil benytte tjenester fra Eika. Groth sier gruppen har opplevd stor interesse for tjenestene, og at bankene velger å bruke dem i ulik grad.
– De fleste som allerede brukte tjenesten, har nå full leveranse. Tidligere tilbød vi myndighetsrapportering, styringsinformasjon og noter – noen brukte kun én del av tjenesten, mens andre benyttet begge, sier hun.
For disse bankene har det ikke vært noen stor endring. Det nye Eika derimot ser, er at banker som ikke har brukt tjenesten tidligere, nå viser interesse grunnet den nye fleksibiliteten: arbeidsdelingen mellom banken og Eika kan tilpasses etter bankenes behov.
For eksempel spenner rapporteringstjenesten nå fra at banken kun abonnerer på oppdaterte maler, til at Eika utfører hele myndighetsrapporteringen, utarbeider noter til kvartals- og årsrapporter, og leverer ferdige styringsinformasjonsrapporter til bankens styre og ledelse basert på regnskapet, samt gir råd og veiledning.
– Fire banker har allerede meldt seg på. Det at bankene selv kan velge de verktøyene de trenger, er populært. I tillegg kan de ta kontakt og drøfte spørsmål med oss, noe som blir oppfattet som en stor fordel, sier Groth.
– Denne fleksibiliteten har vist seg å være populær. Bare siden nyttår har fire nye banker blitt kunder av våre rapporteringstjenester, og 40 av 46 Eika-banker er nå kunder av tjenesten.
Hun legger til at Eika ved siste måling fikk 87 i score på alliansetilfredshet for denne tjenesten, noe som ifølge henne er svært høyt.
Enklere rapportering
Rapporteringsarbeid er én av de tingene som gjøres mye mer effektivt med det nye systemet.
– Vi kan lage maler der arbeidet passer rett inn. Rapportering er bare én del av dette, men det er den jeg jobber med, sier Groth.
Hun forteller at gjennom Eika Rapportering og Kompetanse, den valgfri tjenesten bankene kan benytte, har gruppen frigjort mye tid når det gjelder myndighetsrapportering og styrerapportering. Ikke bare for bankene, men også for Eika selv.
– Den frigjorte kapasiteten bruker vi til å utvikle nye tjenester og styrke rådgivningskompetansen vår. Hvordan kan vi være en bedre rådgiver for bankene? Det er dette vi jobber med. Og vi gjør det uten å øke ressursbruken – med de samme ressursene kan vi nå levere mer.