IKT
Eika måtte endre rutinene etter tilsyn hos sparebank: – Ville gjøre det enklest mulig for alle involverte
Standardiseringen Eika har gjort er nøkkelen bak enkel og solid IKT-drift hos medlemsbankene, mener konsernsjef for IKT i Eika, Marius Furulund.

Finanstilsynet gjennomførte et IKT-tilsyn med Trøgstad Sparebank i september 2024. Der fant tilsynet at utkontrakteringen av IKT-tjenestene, som Eika gjør for banken, ikke fungerte optimalt.
I rapporten skriver Finanstilsynet at de hadde mottatt hendelsesrapporter fra Eika, som banken selv ikke hadde kontroll over.
– Det var så enkelt som at vi ville gjøre dette enklest mulig for alle involverte. Hele den sløyfa med å rapportere og informere tilsynet, gjorde vi for bankene, sier konserndirektør IT Marius Furulund i Eika til BankShift.
– Dette var en enkel ting å fikse opp i, så nå har vi endret våre rutiner til at vi sender all informasjonen vi sender til Finanstilsynet, også til bankene, legger han til.
Standardisering
Furulund sier og at tilsynsrapporten, til tross for at man måtte endre på noen rutiner, var en god rapport å få.
– Det er selvsagt forbedringspunkter i rapporten, men etter å ha pratet med banksjefen i Trøgstad Sparebank, så ser vi på dette som en god rapport for en relativt liten bank. Dette er jo noe som i utgangspunktet er ganske komplisert, der banken får gjort endringer raskt, enkelt og med lite ressursbruk, sier han.
For som øverste IT-sjef i et konsern med mange banker på mottaker-listen, påpeker Furulund at standardiseringen Eika har gjort er formelen for suksess.
– I Eika er vi trygge på at standardisering er nøkkelen. Bankene er selvstendige, men når det kommer til teknologien, så er den helt lik. Det betyr at kompleksiteten blir veldig redusert, og det er kjempeviktig for å lykkes som en allianse, sier Furulund.
Men han legger ikke skjul på at det fortsatt er mange, viktige prosesser når man leverer til mange banker, selv om det er standardisert.
– Man må ha gode prosesser, og det har vi, men når det er standardisert, så er det ikke så mange, uavhengig av om man leverer til én bank, eller mange. Samtidig er det en viss ærefrykt ved å levere så mye viktig for at bankene og kundene skal ha gode løsninger, sier Furulund.
– Standardiseringen har vært en suksess for oss, og det er en forutsetning for at vi lykkes, legger han til.
Furulund påpeker at satsingen på standardisering har vært bra for Eika, og Eika har nå god kontroll på det tekniske. Likevel erkjenner han at det også er utfordringer.
Kommuniserer med bankene på flere plattformer
I tilsynsrapporten kommer det frem at Eika bruker flere plattformer for å kommunisere med sine medlemsbanker på, når det kommer til IKT. Både intranettet «Eiketreet» og diverse Teams-kanalar blir flittig brukt.
– På Eiketreet legger vi typisk ut dokumentasjon, rapporter og større ting, mens det i Teams er kanaler der vi kan ha løpende dialog om diverse daglige ting og erfaringsdeling med de som har like roller i bankene, sier Furulund.
Med DORA like rundt hjørnet er det også tydelige rammer for tjenesteleverandører og utkontraktering på blokka til alle finansinstitusjoner i Norge. Regelverket er noe man jobber med i Eika, men alt er kanskje ikke helt på plass, ettersom rapporten fra september i fjor viste mangler.
– Vi jobber mye med DORA. Det korte svaret er at vi har kontroll og har prosjekter gående på de endringene Eika blir nødt til å gjøre, og ser på hva bankene må gjøre for å være klare, sier Furulund.