IDRETT

Europeisk digitalbank sponser hopplandslaget: – Utrolig viktig

Norges hopplandslag er på vei opp og fram økonomisk. Nå er en ny betydelig sponsoravtale signert.

Advanzia Bank
Publisert

– Jeg skal ikke bruke ordet avgjørende, men den er utrolig viktig, sier sportssjef i hopp Jan-Erik Aalbu til NTB, om at Advanzia Bank blir ny samarbeidspartner for det norske hopplandslaget.

Den europeiske digitale banken Advanzia Bank har inngått en treårig samarbeidsavtale med det norske hopplandslaget. Banken, som delvis eies av Kistefos, vil ifølge en pressemelding «bidra med et betydelig beløp» til landslaget, ifølge nettstedet Kampanje.

Advanzia Bank er basert i Luxembourg og spesialiserer seg på gebyrfrie kredittkort og innskuddskontoer. Banken har rundt tre millioner kunder, hovedsakelig i Tyskland og Østerrike.

– Det er en betydelig sponsor og er utrolig viktig. Da jeg kom inn i sommer var det brokete økonomisk. Vi måtte ha penger. Sakte, men sikkert ser det veldig bra ut. Nå kan vi senke skuldrene inn mot sesongene som kommer, sier Aalbu til NTB.

I sommer kom beskjeden om at landslagsutøverne måtte ut med 50.000 kroner i egenandel for å være med i sesongen, men i august kom en sponsor inn og forhindret det.

– Det gir en veldig god trygghet for utøverne også, sier Aalbu.

Ressursforskjeller

Den nye avtalen med en utenlandsk bank går over tre år. Det vil gi utøverne ro. De siste årene har norsk hoppsport slitt tungt med sponsorinntekter. Også en annen avtale er forlenget, sier Aalbu.

– Det gjør at vi selv blir bærekraftig ut fra det budsjettet vi har satt. Vi har jobbet målbevisst i markedet.

Han trekker sammenligninger til Tyskland og Østerrike, som har langt flere i støtteapparatet.

– Man trenger ikke være ingeniørutdannet for å se ressursene de (Tyskland og Østerrike) har. Vi har hatt færre folk, og det er på grunn av sponsormangel.

– Alle drar i samme tau

Aalbu kom inn som sportssjef før inneværende sesong. Han kom fra jobben som kommersiell sjef i Norges Håndballforbund. Siden det har han jobbet mye på sponsormarkedet.

– Det har vært en viktigere del enn noe annet egentlig. Det er ikke det som vanligvis skal være hovedgeskjeften.

Nå håper han bedre økonomiske tider skal hjelpe på lagfølelsen.

– Det er ikke støy lenger, og alle drar i samme tau, sier Aalbu.