KAPITALFORVALTNING

Finanstilsynet refser Eika for «flere kritikkverdige forhold» i fondssatsing: – Erkjenner at teksten og ordlyden har vært for dårlig

Finanstilsynet mener Eika Kapitalforvaltning anbefalte kundene å satse penger på et dårlig sparefond. Få kunder ble berørt, mener fondsleder Bjørn Slåtto, som sier de har rettet opp i saken.

Bjørn Slåtto er administrerende direktør i Eika Kapitalforvaltning.
Publisert Sist oppdatert

Finanstilsynet har gjennomført et tilsyn hos Eika Kapitalforvaltning, særlig rettet mot en digital fondsvelger på Eika-bankenes nettsider og informasjon om pris. 

I sin rapport konkluderer tilsynet med at det er «flere kritikkverdige forhold» i selskapet, og skriver blant annet at foretaket med «kraftfulle virkemidler har fremstilt et enkeltfond med svake prestasjoner over lang tid som mer fordelaktig enn det var grunnlag for».

Det er snakk om Verdipapirfondet Eika Spar. Finanstilsynet er svært kritisk til at den vedvarende svake prestasjonen i fondet ikke utløste en revisjon av metodikken bak fondsvelgeren og anbefalte fond. 

Fondsvelgeren som er undersøkt var innrettet slik at mulige kunder konsekvent ble anbefalt ett av tre fond forvaltet av foretaket.  Til sammen tilbyr Eika-bankene omkring 250 fond gjennom handelsløsningen på nettsidene, men det var kun verdipapirfondene Eika Spar, Eika Balansert og Eika Rente + som ble anbefalt, uansett hvilke parametere kunden krysset av for. 

Siden fondsvelgeren ble introdusert i 2018 var det ingen andre fond enn de tre nevnte som var inkludert i det utvalget av fond som lå til grunn for anbefalingene gjennom bruk av tjenesten, skriver Finanstilsynet.

– Rettet opp

Ifølge administrerende direktør Bjørn Slåtto i Eika Kapitalforvaltning, er det funksjonene på de åpne nettsidene til Eika som er undersøkt; ikke det kundene finner når de er logget inn i nettbank eller app.

– Og der erkjenner vi at teksten og ordlyden har vært for dårlig, sier han til BankShift.

Samtidig påpeker han at dette ikke har vært en «salgskanal», men en «informasjonskanal». Ifølge fondssjefen førte de åpne løsningene til 300 salg i fjor, mot 300.000 salg via de innloggede sidene. Av de 300, valgte 90 prosent av kundene andre fond enn de omtalte, hevder Slåtto.

– Men jeg forstår at vi fikk kritikk, slik det var, selv om det er veldig få kunder som har benyttet seg av det. 

– Vi tar kritikken fra Finanstilsynet på det største alvor, og rettet det opp med en gang, sier Slåtto.

Stor innvirkning på kundenes valg

Det er langt fra uvanlig at fondstilbydere anbefaler enkeltfond på sine nettsider eller i apper, noe som typisk gjøres ved hjelp av digitale verktøy eller at enkelte fond i fondslistene er merket «anbefalt».

Slike anbefalinger må antas å ha stor innvirkning på kundenes valg av fond, mener tilsynet.

«Når fondstilbydere anbefaler spesifikke fond foran et utvalg av andre sammenlignbare fond, skaper det en berettiget forventing hos kundene om at akkurat disse fondene har kvaliteter som kundene ikke kan forvente å oppnå med tilsvarende eksponering i øvrige fond, eller at fondet er et "godt kjøp" med hensyn til pris veid opp mot anslått kvalitet,» skriver Finanstilsynet i en melding. 

Etaten understreker at uttalelser i markedsføringen må være etterrettelig og kunne baseres på objektive og verifiserbare kilder. Blant annet bør informasjon om metodikken som ligger til grunn for utvelgelsen av anbefalte fond være tilgjengelig på nettsiden.

«Når foretakene vurderer hvordan presentasjonen av fond fremstår, er det viktig at de tar kundens perspektiv. Foretakene må også gjøre en vurdering om tjenesten er å anse som investeringsrådgivning, og i så fall innrette tjenesten etter de krav som da gjelder.»

Stor vekst

Kapitalforvaltningsdelen av bankalliansen Eika har hatt en formidabel vekst de seneste årene. Ferske tall BankShift har fått tilgang til, viser at det nå er nær 200.000 spareavtaler i Eika, med nesten 72 milliarder kroner under forvaltning.