PSYKOLOGISK HELSE

Finaut med kompetanseløft innen psykologisk helse: Oppfordrer finansbransjen til å dele

I dyrtiden har vi fått se flere banker legge fokus på psykisk helse knyttet til økonomi. Nå tar også Finaut grep og har laget innhold til bransjen.

Forbrukerdirektør i Finans Norge og styreleder i Finaut, Gry Nergård.
Publisert

Finaut, som autoriserer rådgivere i finansbransjen, har nå satt sammen en pakke på fire filmer som organisasjonen nå oppfordrer finansbransjen til å dele til relevante personer.

«Vi er nå inne i en dyrtid og flere kunder opplever økonomiske utfordringer. Rådgivere som er i kontakt med kunder som sliter økonomisk har et ansvar for å gi trygg rådgivning», skriver Finaut på sine sider.

– Vi har satt mer fokus på det fordi de økoniske tidene er blitt vanskeligere. Det er antagelig flere enn før som har det vanskelig og der det går utover helsa, derfor er det viktig at rådgivere vet og kjenner til, og tenker over det, sier styreleder i Finaut og forbrukerdirektør i Finans Norge, Gry Nergård, til Bankshift.

Eksperthjelp

Finaut har hentet inn eksperthjelp fra psykologspesialt Ingvild Stjernen Tisløv, seniorforsker Christian Poppe, professor Ellen Katrine Nyhus og psykolog og professor emeritus i helsepsykologi Arne Holte.

– Det er viktig at rådgiverne er bevisste på at økonomien kan bidra til problemer for den psykiske helsen. Derfor håper vi å kunne veilede på hvilke råd, spørsmål og rådgivning man gir til kundene, sier Nergård.

Tøffe samtaler

Og det er ikke bare kundene som kan få det tøffere i dyrtiden. Nergård påpeker at dette også skal være et verktøy for rådgiverne, som kan få det tøffere i jobben.

– Det kan bli vanskelige samtaler for de som tar i mot kunder som sliter. På denne måte håper vi det kan være en “back up” for rådgiverne. Enkelte samtaler kan oppleves som truende, sier hun.

Selv om det nå er laget videoer som skal hjelpe rådgiverne, fra psykologer og eksperter, er det viktig for Finaut å påpeke at dette ikke betyr at bankene skal være psykologer i sitt arbeid.

– Det er viktig å påpeke at bankene ikke skal være psykologer, men det er viktig at de klarer å håndtere sin rolle bedre, sier hun.

Flere banker har allerede laget egne verktøy for sine rådgivere om psykisk helse relatert til blant annet gjeld, som skal veilede rådgiverne gjennom vanskelige samtaler. Nergård forteller også at man har vært i kontakt med helsepersonell for å snakke om hvordan de prater med sine pasienter når det kommer til økonomi.

– Vi har kontakt med leger og helsepersonell, sånn at også de kan bli bedre på å spørre om økonomi, så dette går begge veier. Det er kanskje lettere for en lege eller helsepersonell å spørre om økonomi, enn det er for en bankrådgiver å spørre om økonomien knyttet til psykisk helse, sier Nergård.