KUNDEUTBYTTE

Førsteamanuensis ut mot DNB: – Helt feil fremstilling

Kundeutbytte fra sparebankenes grunnfond fremmer mer enn det hemmer konkurransen, mener førsteamanuensis i finans. – Det bør være like konkurransevilkår for alle banker, kontrer DNB.

DNBs inngangsparti i Bjørvika.
Publisert Sist oppdatert

Høringsinnspillene til Sparebankutvalgets rapport har begynt å tikke inn, og et av dem retter skarp kritikk mot DNB.

Espen Sirnes, førsteamanuensis i finans ved Handelshøgskolen Universitetet i Tromsø, har i sitt høringssvar uttrykt sterk motstand mot forslaget om å forby ordningen med kundeutbytte fra grunnfond, fordi han mener praksisen styrker heller enn svekker konkurransen.

Sirnes mener utvalgets forslag er dårlig begrunnet og peker på flere aspekter som taler mot et forbud.

«Det er ingen ting som hindrer andre banker i å dele ut kundeutbytte. Dermed kan det vanskelig argumenteres for at det innebærer en konkurransefordel for sparebankene», skriver han i sitt innspill. I samme høringssvar går Sirnes også hardt ut mot praksisen med gaver til allmennyttige formål og antyder at det er ren markedsføring.

Espen Sirnes, førsteamanuensis i finans ved Handelshøgskolen Universitetet i Tromsø

– Det er en helt feil fremstilling av DNB, det er ikke er riktig at det er en konkurransefordel. Man må ha riktige og korrekte argumenter, sier Sirnes til BankShift.

BankShift har tidligere omtalt hvordan Finansdepartementet poengterer at det ikke finnes lovregler som sier at aksjebanker ikke kan opprette kundelojalitetsprogrammer.

DNB mener på sin side at «denne påstanden faller på sin egen urimelighet», og peker på at aksjebanker vil måtte finansiere et slikt kundelojalitetsprogram av eget driftsbudsjett, som en helt ordinær utgift – i motsetning til hvordan sparebankene kan «ta dette fra lokalsamfunnets penger».

«Konkurranseklagenemnda har feilet fullstendig»

«Dersom det i det hele tatt skulle være konkurransefordel, er den til fordel for en gruppe banker med små markedsandeler. Det er derfor mer sannsynlig at det vil styrke enn at det vil svekke konkurransen», skriver Sirnes videre i sitt høringsinnspill.

– Jeg tenker det at i et så konsentrert marked som bankmarkedet er – hvor konkurransen ble svekket av DNBs oppkjøp av Sbanken, og hvor DNB har en svært stor markedsandel – med en så ekstremt dominerende aktør, må man takke for all konkurranse som vil komme, utdyper Sirnes til BankShift.

Han argumenterer med at dersom kundeutbyttet gjør sparebankene mer attraktive, vil det være til fordel for konkurransen. 

– I bankmarkedet er det en kjempefordel å være stor. Naturlig, uten regulering, vil et bankmarked dras mot monopol. Så det er viktig å sikre best mulig konkurranse, mener han, og legger til:

– Der har Konkurranseklagenemnda feilet fullstendig ved å tillate for mye konsentrasjon, da konkurransetilsynet først fant ut at DNB ikke fikk kjøpe opp Sbanken. Konkurranseklagenemnda overkjørte konkurransetilsynet med sviktende argumentasjon.

Forbud reduserer konkurransen

Sirnes skriver videre at «DNBs engasjement i saken tyder på at de anser at det vil bli enklere å få tak i sparebankenes kunder, dersom kundeutbytte forbys. Det vil i så fall redusere konkurransen i markedet.»

BankShift har tidligere omtalt hvordan DNB i flere år har jobbet med å avskaffe ordningen med kundeutbytte fra grunnfond

– Lobbyvirksomhet er lovlig og det må man forvente fra næringsaktører. Det er politikerne og konkurransemyndighetene sin jobb å stagge de største aktørene med enorme ressurser, sier Sirnes om DNBs arbeid med saken.

Han legger til at myndighetene bør være årvåkne når det gjelder konkurransesituasjonen. 

– DNB ønsker å redusere konkurransen fordi det vil gi resultater på deres bunnlinje og de avslører seg litt med denne argumentasjonen: man ser hva som er deres prioriteringer og motivasjon, sier Sirnes.

DNB: Utbyttet gjør markedet mindre transparent

Kommunikasjonsdirektør i DNB, Even Westerveld, påpeker at det enda er en stund til høringsfristen 3. februar, og mener det er «litt tidlig» å oppsummere innspillene som kommer inn. 

– Utvalget påpeker selv at kundeutbytte gjør de reelle prisene på utlån og innskudd mindre transparente og at dette kan redusere konkurransen om kundene, skriver Westerveld i en e-post til BankShift, og legger til:

– Kundene bør velge den banken som har det beste tilbudet og de beste produktene til den beste prisen, og det bør være like konkurransevilkår for alle banker. Det er best for både forbrukerne og for samfunnet som helhet.