RESULTAT
Fortsetter veksten – satser på forsikring og kapitalforvaltning
Flekkefjord Sparebank fortsetter å ta markedsandeler, og har en klar strategi for hvordan de skal fortsette å redusere mislighold blant sine SMB-kunder.

– Vi er godt fornøyd med resultatene i andre kvartal, med god vekst både i utlån og innskudd, sier Heidi Nag Flikka, banksjef i Flekkefjord Sparebank.
Flekkefjord Sparebank leverer et resultat etter skatt i andre kvartal på 26,5 millioner kroner mot 21,9 millioner kroner i andre kvartal i fjor.
– Vi har en tydelig vekststrategi der målet vårt er å bli en litt større bank. Dette er nødvendig for å kunne fortsette som en uavhengig og selvstendig bank. Den underliggende kredittveksten i vårt primærområde ligger rett over én prosent, og vi ser en solid utlånsvekst. Vi tar betydelige markedsandeler i vårt primærmarked, som omfatter Lindesnes, Lister og Dalane-regionen, sier Flikka. Hun legger til at den store veksten legger press på lønnsomheten.
– Vi vil fortsette å være lønnsomme og sikre at vi fortsetter å ha mer igjen på bunnlinjen, noe vi er tilfreds med.
Emisjonen trekker opp kostnadene
Den 23. mai i år gikk banken på børs, og i emisjonen før banken gikk på børs ble det overtegnet. Emisjonen endte på 163 millioner kroner, der blant andre Sparebanken Vest sto som garantist.
Økningen i kostnadsprosenten, som dette kvartalet ble på 50,7 prosent mot 49,3 prosent samme periode året før, skyldes blant annet en engangseffekt fra kostnader knyttet til egenkapitalemisjonen.
– Emisjonen har bidratt til noe økte kostnader i kvartalet, men har også styrket kapitalsiden vår, noe som vil hjelpe oss med videre lønnsom veks, forteller Nikka.
Hun legger til at bankens kapitaldekning nå er solid etter emisjonen, og at de planlegger å bruke denne styrkede kapitaldekningen til å fortsette å vokse i markedsområdene sine.
– Vi har en samlet markedsandel – markedstallene kom i går – på 18,5 prosent i vårt primærmarked. I hjemmemarkedet har vi hele 50 prosent. I områder hvor vi har lavere markedsandeler, ser vi fortsatt vekstmuligheter, sier hun.
Godt fornøyd til tross for noe nedgang i utlånsvekst
Den 12 måneders utlånsveksten har gått noe ned for banken dette kvartalet, fra 19,4 til 18,4 prosent, og den underliggende kredittveksten i markedet har svekket seg kvartal for kvartal. Flikka forteller at de spesielt merker dette i de markedsområdene hvor de har høy markedsandel.
– Det er her vi blir mest påvirket. Likevel har vi klart å opprettholde en høy vekst, og vi ser fortsatt stort potensiale i de områdene hvor vi har lavere markedsandeler. Her skal vi fortsette å vokse. Veksten er i tråd med vår plan, og emisjonen gjør oss bedre rustet for videre vekst fremover, forteller hun.
Klar for å øke farten på Frendegruppen
Den 22. mai i år, dagen før emisjonen, ble det klart at DSS og Lokalbank-alliansen (LBA) skulle fusjonere, kort tid etter at de to grupperingene inngikk et samarbeid i Frendegruppen. Flekkefjord Sparebank er den største banken i DSS-alliansen, og Flikka er styreleder i Frendegruppen. Hun forteller at sammenslåingen av DSS og LBA, samt samarbeidet med Frendegruppen, er viktig for deres videre vekst.
– Vi har et godt samarbeid, og mange sentrale og viktige prosesser er i gang i Frendegruppen. Vi har brukt tid på å legge en god plan og posisjonere oss riktig. Fra denne uken har vi fått på plass dyktige ressurser som skal jobbe med viktige satsningsområder for gruppen, blant annet IT, innkjøp, sparing og plassering. Nå som vi er i en sterkere posisjon, kan vi øke farten på disse prosessene.
Flikka forteller at samarbeidet vil gi bankene i gruppen tilgang til bedre og flere produkter, og at de forventer å oppnå kostnadssynergier, særlig innen innkjøp der det er naturlig.
– Vi har en spennende høst foran oss, hvor vi skal komme videre i samarbeidsprosessen og oppnå konkrete resultater på disse områdene.
Satser på forsikring
I kvartalsrapporten kommer det frem at banken har hatt en økning i «andre inntekter», spesielt innen betalingsformidling og forsikring. Flikka forteller at inntektsvekst er en viktig del av strategien, og at de har satset mye på forsikring de siste to årene.
– Som eier og distributør av Frende Forsikring, ser vi dette som et sentralt produktområde, sier hun, og forteller at i tillegg til dette vil de, som mange andre banker i Frendegruppen, satse sterkere på plasseringssiden.
– Etter oppkjøpet av Borea vil bankene i Frendegruppen få en eierandel i et solid kapitalforvaltningsselskap. Vi planlegger å bruke bankenes distribusjonsapparat til å tilby kapitalforvaltningstjenester til våre kunder. Dette er et viktig satsningsområde for oss fremover, og det å komme inn på eiersiden gir oss flere muligheter sammenlignet med bare å være en distributør.
Stor eksponering for mislighold i SMB-markedet
Bankens brutto misligholdte engasjementer har falt til 87,4 millioner kroner, fra 103,6 millioner kroner i fjor. Ifølge Flikka er dette et resultat av deres strategi om å være tett på kundene, spesielt bedriftskundene.
– Vi fokuserer på tidlig dialog for å finne gode løsninger som kan redusere bankens eksponering og samtidig hjelpe bedriftene. Dette har vist seg spesielt viktig i SMB-segmentet, hvor vi har størst eksponering. Vi har god oversikt over porteføljen vår, og vi jobber aktivt med å opprettholde denne kontrollen, sier Flikka.
Hun forteller at de fleste av bedriftskundene deres har klart seg bra til tross for tøffe tider med høyere renter, inflasjon, dyrere innkjøp og en svakere krone.
«Konkurransen er tøff»
Flekkefjord Sparebank går et spennende andre halvår i møte etter både emisjon og inntreden i nye allianser. Den største utfordringen Flikka ser når det gjelder fremtiden, er fokuset på lønnsomhet.
– Konkurransen er tøff, spesielt i et marked med så lav kredittvekst som vi ser nå. Alle banker, store som små, ønsker vekst, og det skaper et sterkt press på marginene. Det blir også en utfordring å fortsette å ha fokus på bedriftsmarkedet for å unngå tap, forteller hun.
Samtidig ser hun store muligheter for banken sin.
– Vi er tro mot vårt konsept som en lokalbank med fysisk tilstedeværelse, hvor vi tilbyr kundene våre skreddersydde løsninger gjennom dyktige rådgivere. Vi har oppnådd over 18 prosent vekst, noe som viser at dette konseptet er attraktivt for mange kunder. Med en samlet markedsandel på over 18 prosent har vi et godt grunnlag å vokse videre på. Vår strategi og vårt mulighetsrom ligger i å fortsette å ta markedsandeler.