SOMMERSPALTEN ☀️

Gleder seg til å ønske Danske-Bank-kunder velkommen til Nordea

Banklederen bruker 30 års erfaring fra håndballbanen når hun leder Private Banking – med den mestvoksende kundegruppen i Nordea.

Marte Kopperstad, leder for private banking i Nordea.
Publisert Sist oppdatert

Velkommen til BankShifts sommerspalte. Her vil du bli bedre kjent med noen av bransjens mest kjente fjes, som svarer på spørsmål som hvilke konkurrenter de hater å tape til, og hva de drømte om å bli da de var yngre. Spalten vil publiseres gjennom hele juli.

I denne spalten får du bli bedre kjent med Marte Kopperstad, som leder Private Banking  i Nordea. Bankens kundegruppe Ultra High Net Worth, som er kunder med minst en kvart milliard kroner i formue, har vokst mest av alle kundegruppene deres det siste året, med nesten 24 prosent.

Tidligere har Kopperstad vært regionsjef for privatmarkedet i Oslo og hun har over 20 års erfaring fra finansbransjen, med flere lederverv.

– Er det Norgesferie, utenlandsferie eller ingen ferie i år?

– Jeg er i Frankrike fra midten av juli.

– Hva gjør du for å koble av?

– Lite er så godt for kropp og sjel som en tur ut i skogen eller til fjells.

– Hva er du mest stolt av at dere har fått til så langt i år?

– Jeg er veldig fornøyd med at vi fortsetter vår store kundevekst i Wealth Management Norge også i år. Vi har nesten dobbelt så mange nye kunder første halvår i år, sammenlignet med i fjor. Samtidig som våre eksisterende kunder scorer oss stadig bedre og blir mer fornøyde med tjenestene og servicen vi leverer.

– Du får tilgang til en valgfri sum fra Oljefondet, hva ville du brukt pengene på?

– Jeg er jo tilhenger av å sikre felleskapets verdier for fremtidige generasjoner, og at vi derfor er edruelige i vår bruk av Oljefondet. Men om det er en kampsak jeg ville engasjert meg i, så er det å sikre et effektivt psykisk helsetilbud.

– Har du kjøpt kryptovaluta i løpet av våren?

– Nei. Det har jeg heller ingen intensjoner om å gjøre.

– Hvilken konkurrent skulle du gjerne ha jobbet med?

– Det finnes mange gode og ambisiøse konkurrenter i det norske markedet, og det bra for kundene med sunn konkurranse. Vi inngikk jo avtale om oppkjøp av Danske Bank sin privatkunde-virksomhet i fjor, og er nå i full gang med å planlegge hvordan vi skal ønske disse kundene varmt velkomment til Nordea mot slutten av året.

– Du har fått muligheten til å reise tilbake i tid og ta et nytt karrierevalg. Hva ville du valgt da?

– Det er mye spennende man kunne ha gjort, men jeg har stortrivdes i en finansbransje i stadig endring. Jeg føler det er meningsfylt å bidra til en god samfunnsutvikling med en trygg og stabil banknæring. Alternativt skulle jeg gjerne drevet min egen butikk, men det er jo fortsatt ikke for sent…

– Hva er en bok alle bankfolk bør lese?

– Den siste boken jeg leste var «Hvilekraft» av Cecilie Ystenes Myhre. Viktig for å kunne prestere godt, uavhengig av innenfor hvilken arena, er restitusjon. Og boken gir anledning til god refleksjon rundt hvordan man lader best, og sørger for at man er i stand til å prestere når det gjelder.

– Hvilken konkurrent er det ekstra surt å tape terreng til?

– Det er alltid surt å tape terreng til en konkurrent uansett hvem det måtte være. Jeg er ekstremt konkurranseinnstilt som person. Men det er viktig å holde godt øye med konkurrentene for læring og inspirasjon.

 – Fortell noe om deg selv, som vi ikke kan lese på LinkedIn.

 – Jeg var håndballspiller i 30 år. Gleden og verdien i samholdet i et lag, og det å vinne og tape som et lag, er noe jeg har satt stor pris på. Dette er erfaringer jeg fortsatt aktivt benytter i arbeidslivet.