STRATEGI

Han skal sette turbo på produkt­utviklingen: Slik ser Bulder ut om fem år

Flere ledere i Bulder får utvidet sine ansvarsområder. Nyutnevnt produktsjef Nicolai Hope Møller ser til de store teknologiselskapene for inspirasjon, og letter på sløret om hva man kan forvente av digitalkonseptet fremover.

Nicolai Hope Møller er CPO i Bulder.
Nicolai Hope Møller er CPO i Bulder.
Publisert

– Mange tenker at «bank er bank», men vi mener at det ikke trenger å være sånn, sier Nicolai Hope Møller, som nylig byttet ut rollen som appsjef i Bulder med stillingen som produktleder (Chief Product Officer, CPO).

Digitalkonseptet under fanen til Sparebanken Vest (snart Sparebanken Norge) har i det siste gjort flere organisatoriske endringer. Tidligere i vinter skrev BankShift for eksempel at mangeårig markedssjef Eirik Bakke fikk utvidet ansvar som kommersiell leder.

– Tidligere jobbet jeg mer med strategi og innovasjon, men nå har jeg et sterkere mandat til å drive produktutviklingen, sikre at vi tar datadrevne beslutninger og kobler sammen kundeinnsikt, forretningsmodeller og teknologi, sier Hope Møller om sin nye stillingsbeskrivelse.

– Det betyr også mer fokus på prioritering: Vi kan ikke bygge alt samtidig – derfor er en av de viktigste oppgavene å velge bort det som ikke gir nok verdi for brukerne.

Tech-banken

Bulder har lenge kommunisert at konseptet ikke bare skal tilby banktjenester. Et eksempel er monitorering av kundenes lokale boligmarked rett i appen, som ble lansert i fjor.

– Vi skal skape en bankopplevelse som setter en ny standard. Å være «ahead of the curve» handler ikke om enkeltstående innovasjoner, men om en kontinuerlig jakt på forbedring. Vi utfordrer oss selv hver dag, vi optimaliserer, vi tester, vi lærer – og vi hviler aldri på det vi har gjort, sier Hope Møller.

– Hvem er de viktigste konkurrentene?

– Vi konkurrerer selvsagt med andre norske banker på de tradisjonelle områdene, men når det gjelder brukeropplevelse og digitalisering, ser vi mer mot tech-selskaper som har klart å strømlinjeforme digitale produkter for å møte kundenes behov – og gjøre hverdagen deres enklere og mer effektiv.

Fem år frem

Hope Møller understreker at han vil utvikle Bulder som et digitalt produkt; ikke bare en digitalisert versjon av en tradisjonell bank. 

Det innebærer en hel del nye tjenester fremover, men også at en del av dagens tilbud forsvinner.

– Om fem år vil bankopplevelsen være langt mer automatisert og personalisert enn i dag. I stedet for å «søke om lån» vil du kunne bestille lån, fordi banken allerede har prekvalifisert deg basert på økonomiske data – med din tillatelse, eksemplifiserer Hope Møller.

Han peker også på kunstig intelligens, som vil bidra med rådgivning på store økonomiske beslutninger som boligkjøp og investeringer, uten behov for å kontakte en fysisk rådgiver.

– Automatisert økonomistyring vil bli en selvfølge – banken vil hjelpe deg å betale regninger til riktig tid, optimalisere sparing og foreslå smartere valg basert på din situasjon, spår Hope Møller.

– Hvilke tjenester som man finner i nettbanken i dag, er overflødig om fem år?

– Nett- og mobilbanker som ikke klarer å fjerne friksjon og skape verdi utover det å bare flytte penger, vil slite i fremtiden. 

Han spår at følgende fem tjenester vil gjennomgå store endringer:

  • Gammeldagse transaksjonslister – fremtidens transaksjoner vil være mer kontekstdrevet og forklarende (med kontekst-baserte innsikter).
  • Manuell betaling av regninger – AI og automatiserte systemer vil håndtere dette.
  • Manuelle søknadsprosesser – kredittvurderinger og lånetilbud vil skje i sanntid basert på økonomiske data, uten at du trenger å søke manuelt.
  • Fysiske kort – vil bli sjeldnere brukt, erstattet av mobil- og wearables-betalinger.
  • Fremtidens bank vil være mer proaktiv enn reaktiv – den vil gi verdi uten at du må aktivt gå inn og gjøre manuelle handlinger.