STRATEGI
Han skal sette turbo på produktutviklingen: Slik ser Bulder ut om fem år
Flere ledere i Bulder får utvidet sine ansvarsområder. Nyutnevnt produktsjef Nicolai Hope Møller ser til de store teknologiselskapene for inspirasjon, og letter på sløret om hva man kan forvente av digitalkonseptet fremover.
– Mange tenker at «bank er bank», men vi mener at det ikke trenger å være sånn, sier Nicolai Hope Møller, som nylig byttet ut rollen som appsjef i Bulder med stillingen som produktleder (Chief Product Officer, CPO).
Digitalkonseptet under fanen til Sparebanken Vest (snart Sparebanken Norge) har i det siste gjort flere organisatoriske endringer. Tidligere i vinter skrev BankShift for eksempel at mangeårig markedssjef Eirik Bakke fikk utvidet ansvar som kommersiell leder.
– Tidligere jobbet jeg mer med strategi og innovasjon, men nå har jeg et sterkere mandat til å drive produktutviklingen, sikre at vi tar datadrevne beslutninger og kobler sammen kundeinnsikt, forretningsmodeller og teknologi, sier Hope Møller om sin nye stillingsbeskrivelse.
– Det betyr også mer fokus på prioritering: Vi kan ikke bygge alt samtidig – derfor er en av de viktigste oppgavene å velge bort det som ikke gir nok verdi for brukerne.
Tech-banken
Bulder har lenge kommunisert at konseptet ikke bare skal tilby banktjenester. Et eksempel er monitorering av kundenes lokale boligmarked rett i appen, som ble lansert i fjor.
– Vi skal skape en bankopplevelse som setter en ny standard. Å være «ahead of the curve» handler ikke om enkeltstående innovasjoner, men om en kontinuerlig jakt på forbedring. Vi utfordrer oss selv hver dag, vi optimaliserer, vi tester, vi lærer – og vi hviler aldri på det vi har gjort, sier Hope Møller.
– Hvem er de viktigste konkurrentene?
– Vi konkurrerer selvsagt med andre norske banker på de tradisjonelle områdene, men når det gjelder brukeropplevelse og digitalisering, ser vi mer mot tech-selskaper som har klart å strømlinjeforme digitale produkter for å møte kundenes behov – og gjøre hverdagen deres enklere og mer effektiv.
Fem år frem
Hope Møller understreker at han vil utvikle Bulder som et digitalt produkt; ikke bare en digitalisert versjon av en tradisjonell bank.
Det innebærer en hel del nye tjenester fremover, men også at en del av dagens tilbud forsvinner.
– Om fem år vil bankopplevelsen være langt mer automatisert og personalisert enn i dag. I stedet for å «søke om lån» vil du kunne bestille lån, fordi banken allerede har prekvalifisert deg basert på økonomiske data – med din tillatelse, eksemplifiserer Hope Møller.
Han peker også på kunstig intelligens, som vil bidra med rådgivning på store økonomiske beslutninger som boligkjøp og investeringer, uten behov for å kontakte en fysisk rådgiver.
– Automatisert økonomistyring vil bli en selvfølge – banken vil hjelpe deg å betale regninger til riktig tid, optimalisere sparing og foreslå smartere valg basert på din situasjon, spår Hope Møller.
– Hvilke tjenester som man finner i nettbanken i dag, er overflødig om fem år?
– Nett- og mobilbanker som ikke klarer å fjerne friksjon og skape verdi utover det å bare flytte penger, vil slite i fremtiden.
Han spår at følgende fem tjenester vil gjennomgå store endringer:
- Gammeldagse transaksjonslister – fremtidens transaksjoner vil være mer kontekstdrevet og forklarende (med kontekst-baserte innsikter).
- Manuell betaling av regninger – AI og automatiserte systemer vil håndtere dette.
- Manuelle søknadsprosesser – kredittvurderinger og lånetilbud vil skje i sanntid basert på økonomiske data, uten at du trenger å søke manuelt.
- Fysiske kort – vil bli sjeldnere brukt, erstattet av mobil- og wearables-betalinger.
- Fremtidens bank vil være mer proaktiv enn reaktiv – den vil gi verdi uten at du må aktivt gå inn og gjøre manuelle handlinger.