RÅDGIVNING
Helse- og omsorgsministeren svarer om gjeld og selvmord – bransjen etterlyser konkrete tiltak
Helse- og omsorgsministeren understreker at problemstillingen er viktig, men sliter med å komme opp med en konkret handlingsplan. Bluestep Bank og Bank 2, som har ansatt lege og psykolog som ruster kundebehandlerne til de vanskelige samtalene, etterlyser sterkere lut.

Bankenes kunderådgivere er under særlig press i disse urolige tider, både grunnet økte mengder forespørsler og en krevende dyrtid for mange husholdninger.
BankShift omtalte nylig at Bluestep Bank og Bank2 trener opp kunderådgiverne til å håndtere selvmordstrusler. Refinansiseringsbanken har over lengre tid satt et fokus på at bankens rådgivere skal ha kunnskap om psykisk helse knyttet opp mot gjeld.
I statsbudsjettet for 2025 går det frem at regjeringen vil prioritere tiltak for gjeldshåndtering som del det selvmordsforebyggende arbeidet, noe Stortinget ba regjeringen om tilbake i 2023.
Forrige uke stilte stortingsrepresentant Tage Pettersen (H) et skriftlig spørsmål til helse- og omsorgsminister, Jan Christian Vestre, om når regjeringen vil presentere de første tiltakene. I går kom svaret fra Vestre.
Han skriver blant annet at helse- og omsorgsdepartementet har initiert kontakt med andre departement berørt av problemstillingen, for å sikre at brede og treffende tiltak blir utviklet innen dette området.
«Utkvittering av anmodningsvedtaket vil bli fremmet for Stortinget på egnet måte. Til orientering går planperioden for Handlingsplan for forebygging av selvmord ut ved utgangen av året.», skriver han videre, og legger til at departementet skal vurdere hvordan arbeidet bør følges opp.
Ønsker konkrete tiltak
– Vi er glade for at myndighetene anerkjenner sammenhengen mellom betalingsproblemer og psykisk helse. Nå trengs det konkrete tiltak, sier leder for marked og samfunnsansvar i Bluestep Bank og Bank2, Diana Peters, i en e-post til BankShift.
– Vi håper at helse- og omsorgsministeren legger frem en plan for hvordan gjeldsrådgivning kan integreres med psykisk helsehjelp. Dette er avgjørende for at regjeringens selvmordsforebyggende arbeid skal treffe dem som trenger det mest, slik Høyres Tage Pettersen har etterlyst.
Hun forteller at Bluestep Bank og Bank2 jobber aktivt for å ivareta psykisk helse i kunderådgivningen.
– Kundene våre er typisk i en livskrise og en presset økonomisk situasjon. Det gjør dem ekstra sårbare, noe kunderådgiverne våre merker i den daglige kundekontakten. Vi kurser derfor kunderådgiverne våre om krevende kommunikasjon med frustrerte kunder, blant annet håndtering av selvmordstrusler, sier hun.