MENTAL HELSE

Henter inn lege og psykolog for å kurse kunderådgivere

Bluestep Bank og Bank2 har ansatt lege og psykolog som denne uken starter et treningsprogam for kundebehandlerne i refinansieringsbanken.

Leder for marked og samfunssansvar Diana Peters i Entity Bank Group.

Bank2 har i lengre tid påpekt viktigheten av at bankens rådgivere har de verktøyene som trengs for å takle det mentale aspektet ved økonomien til kundene. Dette har fortsatt etter at Bluestep kjøpte banken, og nå melder Bluestep Bank og Bank2 at man har hentet inn en lege og en psykolog som skal kurse kunderådgiverne i banken.

– Vi har ekstra sårbare kunder. Treningen gjør at vi bedre kan bistå mennesker i sårbare livssituasjoner, i tillegg til å ruste kunderådgiverne våre for krevende samtaler, sier leder for marked og samfunnsansvar Diana Peters i Bluestep Bank og Bank2.

Treningsprogram for 113

Lege Bård Fossli Jensen.

Refinansieringsbanken har hentet inn lege Bård Fossli Jensen. Han har forsket på hvordan leger kommuniserer i pasientmøter og hvordan de kan bli bedre ved trening. Fossli Jensen har også utviklet treningsprogrammer for operatører ved nødnummeret 113.

– Det er belastende å håndtere dypt frustrerte mennesker. Treningen gir rådgiverne verktøy og kunnskap om hvordan de best kan sørge for en effektiv og empatisk kommunikasjon. Kurset består av både en teoretisk del og en praktisk del, sier Fossli Jensen.

Selvmordstrusler

Denne uken starter treningsprogrammet for kunderådgiverne i banken, som blant annet tar for seg håndtering av selvmordstrusler. 

Arbeidet med mental helse i forhold til bankrelaterte utfordringer startet for flere år siden i Bank2, også da sammen med psykolog Ingvild Stjernen Tisløv. Hun vil jobbe sammen med Fossli Jensen for å trene kunderådgiverne i ulike former for lytting, grensesetting, overlevering av negative budskap og håndtering av selvmordstrusler.

– Det hender kunder kommer med direkte eller indirekte utsagn om at de ikke vil leve lenger. Selv om dette er sjeden, er det svært belastende å utsettes for dette. Her øver vi på å identifisere hvilke ressurser som finnes for både kunde og rådgiver i disse akutte situasjonene, sier Fossli Jensen.