MARKEDSFØRING

Høyre-ordfører stilte opp for DNB – fikk ikke vite at han skulle brukes i reklame

Med ordførerkjedet på, stiller Molde-ordfører Trygve Grydeland (H) opp i en kampanje som promoterer storbanken. Han fikk ikke vite at bidraget skulle brukes i en reklame. – Det har dessverre skjedd en liten kommunikasjonsglipp, sier DNB.

Trygve Grydeland er ordfører for Høyre i Molde.
Publisert Sist oppdatert

I en ny omfattende reklamekampanje hyller DNB sine bedriftskunder for deres bidrag og ringvirkninger i sine lokalsamfunn.

Hovedrollen i den nye reklamefilmen spilles av styreleder Arthur Brunvoll i hjørnesteinsbedriften Brunvoll AS i Molde. DNB har brukt skjult kamera for å overraske Brunvoll på en restaurant i Bjørvika i Oslo, med gode ord og attester fra folk som har blitt positivt påvirket av selskapets aktiviteter (se reklamen nederst i saken).

Blant de som stiller opp i DNB-reklamen, er Molde-ordfører Trygve Grydeland.

«Dere er en kjempeverdi og en atributt for byen Molde»,  uttaler ordføreren i reklamefilmen for DNB – tilsynelatende i offisiell kapasitet, med ordførerkjedet på.

– Klar støtte til DNB

Professor Eli Skogerbø,  leder for Senter for studier av politisk kommunikasjon ved Universitetet i Oslo, er kritisk til ordførerens opptreden, og stiller spørsmål ved om han egentlig visste hva han ble med på.

– Det ser jo ut som noe som har vært tatt opp på en hyggelig fest på kantina. Og i den forbindelse sier ikke ordføreren noe annet enn ordførere flest sier. Men det er klart, gitt at dette er en reklamefilm for DNB, så tenker jeg at ordføreren gir en klar støtte til DNB som bank. Det er vanskelig å lese det som noe annet. Og det er ikke det han nødvendigvis burde ha på sitt bord, å gi støtte til storbanker på vegne av kommunen. Jeg faller ikke om av indignasjon, men jeg tror at jeg ville tatt av meg ordførerkjedet, sier hun.

Skogerbø mener nettopp ordførerkjedet er en viktig detalj.

– Med en gang du har det på, representerer du innbyggerne og kommunene. Og det er nok ikke alle innbyggerne i Molde som mener at DNB er banken som tjener deres interesser best. Jeg regner med at reklamefilmskaperne ville ha en umiddelbar gjenkjennelse av ordføreren. Det er greit på et vis, men ikke når det er en reklame for DNB.

Visste ikke

Overfor BankShift opplyser ordføreren at han ikke visste at klippet skulle brukes i en reklame.

– Det var forelagt meg som en video for et arrangement som skulle brukes til å overraske Arthur i Oslo, sier han.

Grydeland legger til at han ikke har noe mot å skryte av den maritime systemleverandøren Brunvoll på nasjonal TV. 

– Det er jeg stolt av, sier han.

– Det kan fremstå som at du blander rollen som ordfører med promotering av et kommersielt selskap. Hvordan vurderer du det?

– Det kan godt tenkes at jeg hadde tenkt annerledes på det om jeg visste at det skulle brukes i en reklame. Jeg oppfattet det som at jeg skulle ære bedriften og ringvirkningene. Vi driver ikke med reklame, sier han.

– Jeg kan skryte av Molde-baserte selskaper og stille meg bak utmerkelser. Det er ikke DNB jeg har blitt spurt om å gå god for, slår han fast.

«Liten kommunikasjonsglipp»

– Det har dessverre skjedd en liten kommunikasjonsglipp i produksjonen av videoen mellom oss og ordføreren, skriver DNBs pressetalsmann Terje-André Kvinlaug i en epost til BankShift. 

– Vi beklager selvfølgelig at vi ikke var tydeligere i kommunikasjonen, samtidig som vi var klare på at vi ønsket å løfte frem Brunvoll og det positive arbeidet de gjør. Samt at dette skulle vises over hele landet. Øvrige deltagere i reklamen har signert deltagerkontrakt med oss, men på grunn av en inkurie ble dette ikke gjort med ordføreren i Molde. Det er vanlig praksis for oss at deltagerne underskriver en slik kontrakt, bekrefter han.

Tommel opp fra konkurrenten

Den største konkurrenten i regionen, Sparebanken Møre, bryr seg ikke nevneverdig om at ordføreren stiller opp i DNB-reklamen.

– I likhet med ordføreren i Molde heier vi på næringslivet på Nordvestlandet, og ønsker at bedriftene skal ha suksess. Vi deler dette engasjementet for regionen vår, og synes det er flott at en så sentral bedrift som Brunvoll AS blir hyllet av ordføreren, skriver bankens kommunikasjonssjef, Trine Kvalheim, til BankShift.

Se reklamefilmen her: