KARRIERE OG STRATEGI
Hun skal lede DNBs nye avdeling: – Utålmodighet er kanskje den største konkurrenten banken har
Tone-Marie Wahlstrøm er halvt norsk og halvt svensk. Nå flytter hun tilbake til Norge for å ta DNBs satsing på boliglån til neste nivå.

Gjennom DNBs nye strategi er det blitt gjort flere endringer i hvordan banken ser ut internt, og strategiske beslutninger er blitt tatt. Sist ut er en ny divisjon under personmarkedsparaplyen.
DNB har ansatt Tone-Marie Wahlstrøm som leder for avdelingen «Fremtidens boliglånsdigitalisering», og hun er allerede på plass i Bjørvika i Oslo.
– Målet er å levere den råeste boliglånsløsningen til markedet, og ta det markedet i større grad enn hva vi gjør i dag. Nå skal vi finne ut av hvordan vi skal gjøre det. DNB har allerede gjort seg en del tanker, og nå kommer jeg inn, og jeg kommer utenfra og kan utfordre på de tankene banken allerede har gjort seg, sier Wahlstrøm til BankShift.
Lang erfaring fra leverandør
DNB henter Wahlstrøm fra en konsernsjef-stilling i det svenske konsulentfirmaet Avega, som fokuserer på digital transformasjon og innovasjon. Tidligere i karrieren har Wahlstrøm blant annet jobbet i Tietoevry, og har god erfaring med leveransesiden av bankbransjen.
– Jeg er finansiell økonom, men har vært i IT siden 2016. Profilen min ligger nok i skjæringspunktet mellom teknologi og forretning. Jeg har erfaring med å være ansvarlig fra leverandørsiden mot bank og finans i mange av de tekniske løsningene som banker bruker ut mot sine kunder.
– Jeg har også drevet mye digital transformasjon og utvikling i de digitale løsningene bankene bruker. Så jeg har lært mye og tar med meg erfaringer fra industrien og fra IT-siden om hvordan den kompleksiteten bør utvikles. De siste årene har jeg jobbet mye med hvordan man skal være relevant i forretningsnær transformasjon og utvikling, og har nok styrken min der, sier en spent Wahlstrøm som hadde sin tredje arbeidsdag da BankShift var på besøk.
Hun forteller at det var flere årsaker til at hun takket ja til jobben hos DNB, og flytter nå fra Stockholm til Oslo. Blant annet ser hun for seg at DNB har store nok muskler til at hun kan være med på endringer som samfunnet får glede av.
En satsing hun måtte være med på
– I tillegg er satsingen konsernet gjør for å skape fremtidens råeste boliglånsreise kjempespennende, også med tanke på hva som skjer i markedet fremover. Og når DNB tar tak og virkelig vil levere, da er det en reise jeg vil være med på, sier hun.
Foreløpig er det kun Wahlstrøms navn som står under den nyopprettede divisjonen. Men som nyansatt leder er det nærliggende å tro at hun også vil få ansatte å lede. Akkurat hvordan divisjonen vil se ut i fremtiden, er man foreløpig ikke helt sikre på.
– Jeg kan absolutt ikke gjøre dette alene, og dette er et hus fylt med ekstremt høy kompetanse. Jeg har startet med å drikke mye kaffe med forskjellige folk for å bli kjent, så skal vi se hvem som blir nøkkelpersonene etter hvert. Alle trenger jo ikke å sitte i min divisjon heller, så vi får se om det blir et stort team, eller et lite kjerneteam. Det holder vi på å kartlegge nå, sier Wahlstrøm.
Utålmodig samfunn
Det er flere områder den nye lederen i DNB anser som viktige, men trekker frem et par punkter når hun blir spurt om hva hun ser for seg at blir viktig for den nye divisjonen.
– Det er flere områder vi skal se på, men et eksempel er hvor gode vi er på å levere finansieringsbevis raskt. En ambisjon vi skal ha, som er høy, er at man som kunde skal kunne spontanshoppe noe på en søndag. Kanskje man kjører forbi en hytte og ønsker å by på den der og da. Det er der vi ønsker å være, at vi kan levere et finansieringsbevis så raskt. Det er sånn det burde være, sier Wahlstrøm.
Hun påpeker at kundene til banken stadig er i endring og stadig blir mer mobile. Det er noe man også må tenke på når man skal levere tjenester til DNBs kunder fremover. Og utålmodighet er noe hun trekker frem.
– Utålmodighet er kanskje den største konkurrenten banken har. Vi må levere raskt.
Wahlstrøm peker også på endringene hos kundene i form av at man er blitt mer interessert i bank, og sier at for 20 år siden var det flere medlånetagere som kanskje ikke en gang visste hvor lånet man hadde som et gift par var. Også det har endret seg drastisk.
– Nå sitter det jo 20-åringer på vors og snakker om renten. Det er en helt annen bevisstgjøring, blant annet på grunn av at man når ut lenger med teknologien, sier hun.
Flere digitale miljøer i DNB
Det var i våres at DNB gjorde endringer i konsernledelsen til banken, der blant annet Maria Ervik Løvold kom inn i rollen som konserndirektør for personmarked. I endringene som har kommet siden, er blant annet at Sbanken-leder, Øyvind Thomassen, får ansvar for digitalt salg. Wahlstrøm ser for seg tett samarbeid med Thomassen og digitalt salg, og påpeker forskjellene hos de to miljøene.
– Felles for oss er at vi er avhengige av å samarbeide tett med hverandre, og bredt med mange av bankens øvrige miljøer. Digitalt salg skal ta for seg de stegene som kommer aller først, med gode digitale flater og prosesser som henter kundene inn. Så kommer vi og henger oss tett på når kunden har begynt å tenke på å kjøpe bolig. Vi skal sikre at de prosessene går smidig, er effektive og optimaliserer kundeopplevelsen, sier Wahlstrøm.
Jakter hele uka
På privaten mener Wahlstrøm at hun nok er lite tålmodig, og veldig glad i å jobbe. Også en grunn til at hun valgte DNB.
– Jeg liker å få ting gjort. Jeg er en person som jobber mye og elsker jobben min, og det er nok litt viktig. Jeg er ganske energisk og er en utålmodig person som liker at folk får ut potensialet sitt, noe jeg mener mange ikke gjør og dermed har litt å strekke seg etter.
– Jeg flytter fra Stockholm og har en kjæreste der, så det vil nok også bli en del pendling på fritiden. I tillegg er jeg glad i naturen og å gå på jakt. Så mandag til fredag blir det å jakte personkunder, mens det i helgen blir storfugl eller elg. Jeg har også et veldig høyt konkurranseinnstinkt og liker å jobbe med noe som skaper en forskjell, som jeg får muligheten til her, sier Wahlstrøm.
I tiden fremover vil Wahlstrøm sammen med resten av ledelsen i DNB kartlegge hvordan divisjonen «Fremtidens boliglånsdigitalisering» vil se ut, og hvilke oppgaver som blir viktig for storbanken. Men ett mål har Wahlstrøm også satt seg personlig.
– Det blir å få med seg alle venner og kjente til å bli DNB-kunder, så får vi se om jeg klarer det uten en sånn influenser-promokode ala #Tone-Marie20prosent. Da hadde jeg kanskje ikke fått bli særlig lenge i jobben heller, sier hun og ler.