RESULTAT

Instabank vokser og vil bli mer enn en «forbrukerlån-bank»

Med nye produkter mot SMB-markedet og vekst i boliglån ser Instabank muligheter til å utvide sin kundeportefølje i 2024.

Robert Berg, adm. dir. Instabank
Publisert Sist oppdatert

Instabank i Q4:

Et utvalg nøkkeltall fra Instabanks rapport for fjerde kvartal. Tilsvarende periode i fjor i parantes.

🔼 Resultat før skatt: 32,8 mill. (29,9)

🔼 Netto renteinntekter: 96,7 mill. (81,4)

🔼 Tap: 45,6 mill (32)

🔼 Brutto utlån: 6.274 mill. (4.818 miil.)

🔽 Ren kjernekapital: 18,9% (19,5%)

Til tross for urolige tider i Instabank, der man har vært gjennom en oppkjøpsprosess som viste seg å ikke bli noe av, leverer Instabank godt for året 2023. Banken øker resultat før skatt for året med 28 millioner kroner, opp til 131 millioner kroner.

– Vi er svært fornøyde med resultatene vi leverte i fjerde kvartal. Vi har fulgt strategiene som er lagt, og møtt kundene med konkurransedyktige produkter og tjenester. Vi har sett sterk vekst både innen boliglån og SMB-lån, som er nøkkelområder for oss, sier administrerende direktør Robert Berg i Instabank i børsmeldingen til banken.

Boliglån står for 40 prosent av utlånene i Instabank og økte i 2023 med 2.524 millioner kroner. Som Berg nevner, lanserte også banken et kassekredittprodukt for små og mellomstore bedrifter i tredje kvartal. Ved utgangen av fjerde kvartal rapporterer Instabank om at man har fått inn 98 kunder og 68 millioner kroner i utlån gjennom produktet.

Instabank har en del mer tap, både i fjerde kvartal og året sett under ett. I kvartalsrapporten skriver banken at det i Norge har vært etter forventningene med lave tap, mens det er i Finland det har vært en økning innen tap.

Likevel påpekes det i rapporten at man skal satse i Finland og ser potensiell vekst i landet fremover, da bankene har fått en lettelse i kapitalkrav som Instabank beskriver som «betydelig».

– Vi er trygge på at vi har en solid plattform for ytterligere vekst og lønnsomhet i 2024 og fremover. Vi har lagt planer for å transformere banken bort fra å være en typisk forbrukerlån-bank, til å være en bank som leverer en bredde av bankprodukter for både privatkunder og bedrifter, sier Berg. 

– Andelen av bankens utlån i Norge i form av boliglån og SMB-lån har allerede oversteget 60 prosent. Denne andelen vil fortsette å vokse i tråd med vår strategi og våre planer fremover. Instabank har alltid levert produkter og tjenester av høy kvalitet, og det vil vi fortsette med. Samtidig opprettholder vi en forsvarlig risikostyring og kostnadskontroll, legger han til.

Og nå som man kan begynne å legge oppkjøpsfiaskoen med Lunar bak seg, ser man lyst på mulighetene for banken fremover.

– Vi vil også utforske nye muligheter for å utvide vår produktportefølje og kundebase, både organisk og gjennom partnerskap. Vi er takknemlige for tilliten og støtten fra våre kunder, aksjonærer og ansatte, og vi ser frem til å skape mer verdi for dem i fremtiden, sier Berg.