RENTE

Interessen for fastrente syvdoblet på én uke

Denne uken valgte både Nordea og DNB å sette ned fastrenten på boliglån. Kundene kaster seg over muligheten.

Nestleder i privatmarked Anders Granstad i Nordea Norge.
Publisert Sist oppdatert

Mandag denne uken bestemte Nordea seg for å sette ned fastrenten på boliglån, og to dager senere fulgte DNB etter. Det har gitt en eksplosiv vekst i kundehenvendelser rundt produktet, ifølge førstnevnte.

– Denne uken har kundehenvendelser om fastrente syvdoblet seg. Og det er jo åpenbart en klar sammenheng med at vi satt ned renten, sier nestleder for privatmarked Anders Granstad i Nordea Norge til BankShift.

Ettersom at markedet nå priser inn en nedgang i rentebanen i tiden fremover, og i et marked Granstad skisserer med «beinhard konkurranse», ønsker Nordea å gi kundene gode tilbud, og spesielt innen boliglån, som kan fungere som en inngangsportal for kunder til andre tjenester i banken, forteller han.

Når det gjelder produktet fastrente, er nestlederen overrasket over at det er så få som benytter seg av produktet i Norge.

– Det er jo et godt produkt for de som ønsker forutsigbarhet. Det er fire prosent av det totale utlånsmarkedet i Norge som benytter seg av fastrente, mens det i USA er over 90 prosent. Og ser vi til Sverige og andre EU-land, så er det et helt annet marked, sier Granstad.

Stor forskjell på rentene

Han forteller at Nordea så en oppgang i januar på fastrentehenvendelser, etter at Norges Bank overraskende satt opp renten. En liten oppgang så man også i august, men nå har altså henvendelsene eksplodert.

– Vi vil ha gode produkter som er relevante for våre kunder. Her har man et produkt som gir god forutsigbarhet, og akkurat nå vil man oppleve å falle i overkant av 1,5 prosent i boliglånsrente om man velger fastrente for fem år, kontra flytende rente, det er en stor nedgang med en gang, sier Granstad.

– Vi er også opptatt av å sette kundene våre i kontakt med eksperter og spesialister som kan veilede kunden til hva som fungerer best for den enkelte. Her må vi nok også se på oss selv, for dette er et godt produkt til flere kunder. Så skal vi sikre at kunden forstår de forskjellige produktene godt nok, og finner hva som passer for seg, sier Granstad.

Han ser på det å gi kundene god nok informasjon som en utfordring til tider, og peker på digitaliseringen i bankmarkedet som enda en del som gjør det vanskeligere å gi korrekt informasjon.

– Ser vi på digitalbanker, eller de digitale flatene vi i Nordea har, så er det utfordringer med å kunne gi kunden informasjon til å velge de produktene som passer best. Men nå er det fortsatt sånn at 60 prosent av de som søker boliglån fortsatt vil prate med noen. Og der er vi gode, sier han.