TILSYN
Klarna trues med tvangsmulkt
Klarna har tidligere sagt at de skal endre praksisen sin, og trues med ukentlige bøter på ni millioner kroner hvis de ikke tar grep innen november.
Forbrukertilsynet varsler i en pressemelding at de har fattet vedtak om at Klarna Bank må endre sin populære betalingsløsning «Kjøp nå, betal senere», innen første november i år.
– Klarna er en stor aktør i det norske markedet, og vi mener det er alvorlig at de unnlater å følge regelverket for denne tjenesten. Dette går utover svært mange forbrukere som benytter seg av betalingstjenestene deres, sier direktør Trond Rønningen.
Tidligere har Klarna sagt at de skal gjøre de nødvendige endringene.
– Når nå Forbrukertilsynet er av en annen oppfatning (av lovtolkningen) retter vi oss selvsagt etter det. Implementeringen er allerede godt i gang. Klarna er aktiv i 45 land og følger alltid lokale lover og reguleringer, skrev kommunikasjonsdirektør Joel Hedin i Klarna i en e-post til Dagens Næringsliv i mai.
Nå blir det klart at hvis ikke Klarna legger om sin praksis innen 1. november 2024, vil selskapet bli ilagt en tvangsmulkt på ni millioner kroner hver uke lovbruddene pågår.
Konklusjonen er at forbrukertilsynet anser løsningen for å være en kredittavtale, som dermed må følge strenge lovkrav. Forbrukere må søke om kreditt, signere en kredittavtale, og Klarna må foreta kredittvurderinger. Dette er ikke Klarnas praksis i dag, og dette fører til at folk får mulighet til å handle ting på kreditt som de ikke nødvendigvis har råd til å betale for.
Videre krever loven at denne betalingsløsningen skal gi forbrukerne de samme rettighetene som ved bruk av kredittkort. Dette inkluderer rett til reklamasjon ved svindel og mangler på produktet, noe Klarna ikke gir forbrukerne i dag.
Bakgrunnen for tilsynssaken er at Forbrukertilsynet i 2023 mottok over 600 klager knyttet til Klarna.
Forbrukertilsynet vil også undersøke andre aktører som tilbyr lignende betalingsløsninger, for å sikre at de følger lovverket.
LES OGSÅ: