BM NORGE
DNBs nye SMB-sjef: – Veldig konkurransedyktige med 50 landsdekkende kontorer
Nyboligbygging påvirker tallene til bedriftsmarkedssegmentet i Norge for DNB, men konserndirektør for avdelingen er godt fornøyd med kvartalet han legger bak seg.
– Jeg er stolt på vegne av organisasjonen og kundene. Kundene har merket seg at man har blitt løftet i konsernet, sier konserndirektør for bedriftsmarked Norge i DNB, Rasmus Figenschou, til BankShift.
Avdelingen leverer et resultat på 3,07 milliarder kroner i kvartalet, opp fra 2,81 fra samme kvartal i fjor. Netto renteinntekter økte fra 4,84 til 4,89 milliarder kroner. Margin på alokert kapital kom på 24,5 prosent.
– Det er stor konkurranse, men vi mener vi har en sterk konkurransekraft ut mot kundene, og det ser vi når vi møter dem. Vi tar markedsandeler som vi har gjort over mange år, men akkurat nå er det mer nyansert ettersom at nyboligbygging omtrent har stoppet opp, sier Figenschou.
Boligbygging påvirker
Veksten til bedriftsmarked Norge har vært solid over flere år, men flater mer ut dette kvartalet. På spørsmål fra salen svarte nettopp konsernsjef Kjerstin Braathen at det gjaldt nyboligbyggingen, og at utenom det segmentet, leverer avdelingen som tidligere.
– Boligbyggingen påvirker litt forskjellig på tvers av landet og på Østlandet, der vi er veldig store, har vi merket dette, sier Figenschou.
– Allerede landsdekkende
Derfor har DNB sett at det har vært lurt å etablere seg også langs kysten av landet, noe banken har gjort over tid, for å ta opp kampen med sparebankene i Norge, som også bare blir større.
– Konkurransen er økende, enkelt og greit. Men vi har hatt tøff konkurranse fra sparebankene og de nordiske bankene i alle år. Vi er i markedene med det verdiforslaget vi har, og med den bredden vi har som størst, så har vi både et internasjonalt-spekter, og et regionalt, så vi mener vi er veldig konkurransedytkige med 50 landsdekkende kontorer, sier Figenschou.
Sparebankene i landet har den siste tiden pratet om hvor viktig det er å etablere flere kontor og være i nærheten av kundene. Figenschou mener DNB allerede er i områdene banken skal være, og at det er litt annerledes for en nasjonal bank kontra en regional sparebank.
– Vi er i hele Norge. Når man allerede er landsdekkende, så er det en annen posisjon enn når man er i en region og skal ekspandere. Vi balanserer kostnadene, og øker vi dem, så går det ut over kundene, sier han.
Han påpeker at den kontinuerlige balansegangen også viser seg i konsernets strategi ved å kutte 500 årsverk nå. Figenschou sier at også hans avdeling vil bli påvirket, som en del av et stort konsern, men kan ikke gå mer i detalj på hvordan kuttene treffer bedriftsmarked Norge.
Kommer mer
Figenschou er nå inne i sin andre periode i konsernledelsen i DNB, og nå ser han frem til å løfte bedriftsmarkedet i Norge videre.
– Vi har et særskilt fortrinn der vi har spesielt industrikompetanse som vi kan se på i et globalt perspektiv. Vi har også en regjering som ønsker å skape sysselsetting og økt eksport. Eksport på ikke-oljerelatert forretning har økt kraftig, og da trenger bedriftene kompetanse til å ta det skrittet videre, og den kompetansen har vi, sier han.
– Nå gleder jeg meg til tiden fremover, for det skjer mye i DNB, som vi heller må komme tilbake til, sier Figenschou.