RESULTAT
Kostnadene vokste mer enn inntektene i Handelsbanken
Handelsbanken fortsetter å vokse kraftig i personmarkedet i Norge.
Kunder tilhørende Akademikerne fortsetter tilsynelatende å strømme til Handelsbanken, etter at fagforeningen valgte ny bankpartner i stedet for å være en del av Danske Bank-porteføljen som selges til Nordea.
Den ferske resultatrapporten til banken viser at utlån til husholdninger, altså privatmarkedet, økte med 19 prosent i tredje kvartal. Totalt låner Handelsbanken nå ut 135 milliarder kroner i privatmarkedet, mot 114 milliarder kroner i samme periode i fjor.
Inkludert bedriftsmarkedet har Handelsbanken økt sine utlån med seks prosent til 325 milliarder kroner i Norge.
På innskuddssiden har Handelsbanken også økt kraftig i privatmarkedet, med 29 prosent til 42,8 milliarder kroner. Inkludert bedriftsmarkedet er økningen på skarve tre prosent til 101 milliarder kroner, etter at innskuddene fra bedrifter sviktet og falt med 10 prosent i perioden.
Samlet økte inntektene med 16 prosent målt kvartal mot kvartal. Handelsbankens norske filial dro inn 1,56 milliarder kroner, drevet av økte renteinntekter, som i kvartalet endte på 1,36 milliarder kroner - 18 prosent bedre enn i samme periode i fjor.
Samtidig økte kostnadene betraktelig. Kvartalsrapporten viser utgifter på 688 millioner kroner, opp fra 578 millioner kroner i fjor - en økning på 19 prosent. Riktignok klarte den nye Norge-sjefen Marion Ulander å stagge utviklingen fra i sommer, og fra andre til tredje kvartal har kostnadene minket marginalt.
Totalt leverte Handelsbanken et resultat på 765 millioner kroner, opp fem prosent fra fjorårets 727 millioner kroner.
Svakest i Skandinavia
Norge er det klart minste av Handelsbankens tre hovedmarkeder, som er de Skandinaviske landene.
På inntektsiden bidrar den norske delen av banken med drøyt ni prosent av totalpotten. Samtidig sto Handelsbanken Norge for over 11 prosent av de totale kostnadene.
Både i Sverige og Danmark leveres det andelsmessig høyere inntekter enn utgifter.