REGULERING

Kritiseres av Finanstilsynet for kommunikasjonen mot markedet

Stack by me har kommet med påstander om eget produkt som ikke lar seg verifisere, mener Finanstilsynet.

Christine Kvaalen og Madeleine Bjørnestad Røed i Stack by me har strukket markedsføringen av eget selskap for langt, mener Finanstilsynet.
Publisert

Stack by me får kritikk av Finanstilsynet på flere punkter. I en tilsynsrapport, lagt frem onsdag, pekes det på flere tilfeller av markedsføringskommunikasjon som ikke synes å være i henhold til regelverket. 

For eksempel ble investeringsappen under en kampanje på Folkeinvest omtalt som «foretrukket av kvinner over hele Europa». Finanstilsynet kan ikke se at dette har latt seg verifisere og konkluderer med at påstanden fremstår som uriktig og villedende. 

I årsrapporten fra Stack by me heter det at selskapets første app ble erstattet av en ny app i april 2024, blant annet fordi den gamle appen ikke var laget for å takle mange brukere.

Problematisk markedsføring

Finanstilsynet peker også på et Facebook-innlegg fra 2024 hvor det pekes på avkastning fra flere fond uten at det er informert om risikoen. Ifølge reglene skal opplysninger om positiv avkastning alltid etterfølges av tydelig angivelse av eventuelle relevante risikoer.

En influenser som har jobbet for Stack by my trekkes også inn i kritikken. Influenseren skal ha snakket om å hvor enkelt det er å tjene penger ved å investere i fond og skal ha vist til at en investering på 15000 kroner i måneden vil vokse til 11 millioner kroner etter ti år. Nederst i videon ble det informert om at den årlige avkastningen i eksempelet var 10 prosent. Finanstilsynet synes fremstillingen er ubalansert. 

Interessekonflikter

Tilsynet har også bemerket Stack by mes potensielle interessekonflikter i forbindelse med videresalg av andre finansaktørers produkter, såkalte ETFer, en form for omsettelige fondsprodukter. Stack by me har mottatt sponsormidler for denne jobben.

Selskapet har svart tilsynet med at de i etterkant har oppdatert rutinene sine. 

– Vi er en start up som har måttet finne ut av ting selv og som er mer aktiv på sosiale medier enn de andre som var med i tilsynet. Det er litt nybrottsarbeid. Jeg tenker det er naturlig at en start up som gjør noe nytt ikke nødvendigvis treffer med en gang, sier Madeleine Bjørnestad Røed til Dagens Næringsliv, som omtalte saken først. 

Røed har etterpå kommet med et lengre svar på Linkedin (se nedenfor) der hun mer i detalj kommenterer kritikken fra tilsynet.

Stack by me hadde en omsetning på rundt 600.000 kroner i 2023 og fikk et resultat før skatt på minus 5,6 millioner kroner.