RESULTAT
Lavere inntektsvekst for Vipps – tror fortsatt hårete resultatmål kan innfris
Vipps Mobilepay skal snu milliardunderskudd til overskudd på to år. Halvveis i løypa ligger selskapet litt bak skjema.
Den ambisiøse snuoperasjonen ble omtalt første gang da Rune Garborg og finansdirektør Andreas Saastad presenterte det første felles helårsregnskapet for Vipps Mobilepay i mai i fjor.
Det endte med et tap på 1,09 milliarder kroner og for første gang ble det snakket om et konkret tidspunkt når selskapet faktisk skulle begynne å tjene penger. Det skulle skje ved utgangen av 2025, og underskuddet skulle reduseres i to etapper, halvparten i 2024 og resten i 2025.
Hvordan Vipps Mobilepay skulle kutte underskuddet med 500 millioner kroner i 2024, forklarte finansdirektør Saastad på følgende måte:
– Halvparten skal komme fra kutt i kostnader og halvparten fra økte inntekter.
Nå er første halvdel av racet unnagjort. Når BankShift igjen møter Garborg og Saastad på kontoret i Oslo for en oppdatering, er det faktisk aller første gang at Vipps sier noe om resultatutviklingen som ikke har vært i forbindelse med et årsresultat.
– Det er viktig å poengtere at årsresultatet langt fra er klart, så vi kan ikke rapportere konkrete tall, sier Garborg.
Største kampanjen noensinne
Da planen om å halvere underskuddet og gjennomføre kostnadskutt på 250 millioner ble lagt, var ikke muligheten for å lage en «tap to pay»-løsning og ta opp konkurransen med Apple Pay i Iphone tatt med i beregningen. Det er et arbeid som ikke har vært gratis.
Det var heller ikke den store reklamekampanjen for å lære folk å glemme lommeboken hjemme i jula, forklarer Garborg.
Han vil ikke fortelle hvor mye penger som ble brukt på å lansere tæpping med Vipps, mer enn at det var den desidert største markedsføringskampanjen i selskapets historie. I Garborgs øyne har den vært verd hver eneste krone.
– Vi har passert 750.000 personer som har aktivert tæpping med Vipps og om vi pusher på med litt mer markedsføring er det nok ikke lenge til vi er oppe i én million, sier han.
Treffer ikke helt på målet
– Da er det store spørsmålet, klarte Vipps Mobilepay målet om å halvere underskuddet til 500 millioner kroner?
– Vi treffer nok ikke helt på de 500 i resultatforbedring, men vi er ikke langt unna, sier Saastad.
– Er det tæppe-lanseringen som gjør at dere ikke når helt frem?
– Nei. Vi har gjort jobben og vel så det på kostnadssiden. Selv med ekstra kostnader for «tap to pay»-lanseringen har vi kuttet mer enn de 250 millionene vi la opp til, sier Saastad.
– Det at hele selskapet ble samlet på en plattform i fjor vinter, har hatt veldig stor innvirkning på kostnadene, skyter Garborg inn.
Senket av svakere netthandel
Da lønnsomhetsmålet ble lagt frem i fjor sommer, var Garborg og Saasted klare på at inntektsveksten bare skulle komme fra eksisterende kilder – tæpping, lojalitetprogammer og vippsing over landegrensene var ikke en del av planen.
Med en inntektsvekst fra netthandel på 36 prosent i 2023, og en total vekst på 31 prosent, var troen på en fortsatt vekst også i 2024 stor. Målet ble satt til 30 prosent vekst.
– Det klarte vi ikke. E-handelsmarkedet var litt svakere enn året før, så veksten endte på litt over 20 prosent, sier Saastad
– Er det ikke bekymringsfullt at veksten blir så mye lavere enn forventet?
– Nei, vi ser at vi fortsatt tar markedsandeler og rapporterer høyere vekstrater enn ellers i markedet, sier Saastad og fortsetter:
– Vi er fornøyde med den resultatforbedringen vi har gjort i 2024. Så vi holder fast ved målet om lønnsomhet i år. Det blir tøft, men vi mener vi er i posisjon til å klare det, sier Saastad.
– Hvor viktig for økonomien blir tæppe-løsningen og de andre initiativene dere har lansert?
– De vil bidra til en viss grad, men netthandel vil fortsatt være det aller viktigste for Vipps, sier Saastad, før Garborg legger til:
– Skal vi nå våre mål må vi kombinere høyt vekstnivå på eksisterende produkter med å ha flere nye, parallelle initiativ gående samtidig.
Venter seg mange konkurrenter
Når det gjelder tæpping er Garborg opptatt av å finne de rette tjenestene som kan legges på toppen av betalingstjenesten. Selv om Vipps Mobilepay, etter det Garborg kjenner til, fortsatt er verdens eneste Apple Pay-utfordrer, regner han med at utfordrerne vil komme på rekke og rad i 2025.
Svenske Swish kom på banen et par dager etter Vipps, men det som kunne tilbys var betaling med Google Pay og med kun én svensk bank knyttet til løsningen.
Tyske Wero, som mange ser som fremtidig europeisk Vipps-utfordrer, er til stede i Tyskland, Frankrike, Nederland og Belgia, men kan bare gjennomføre vennebetalinger via eierbankenes nettbanker. En app er enda ikke lansert.
– Er flere lommebøker en potensiell trussel for Vipps?
– Det er nok ikke det området vi ser på som mest utfordrende i konkurransebildet, sier Garborg og peker i stedet på det faktum at Apple blir stadig sterkere på e-handel, som en betydelig større utfordring.
Visa og Mastercard er prioritert
I løpet av våren venter flere viktige milepæler. Å få tæppeløsningen i gang i Danmark og Finland står høyt på agendaen, men lanseringene vil skille seg en god del fra Norge.
Finland mangler et nasjonalt betalingsnettverk og i Danmark har Dankort langt fra samme status som BankAxept har i Norge, i tillegg til at danskene i vesentlig høyere grad allerede bruker mobilbetaling både på IOS og Android.
I begge landene vil det derfor være avgjørende at Visa og Mastercard blir lagt inn i appen, akkurat som her i Norge der BankAxept foreløpig det eneste betalingsalternativet i tæppeløsningen.
Vipps Mobilepay har vært veldig tydelige med at det å få lagt til Visa og Mastercard som betalingsalternativer når kundene tæpper, har høyeste prioritet.
For dem som har gått over til å begynne å tæppe med Vipps, skal det nemlig ikke mer enn en handletur til Strömstad, før Vipps-appen ikke lenger er et alternativ, og det er en fordel om du ikke har glemt lommeboken hjemme.
– Det er nettopp derfor dette er så viktig for oss. Så fort Visa- og Mastercard-kortene er på plass kan Vipps brukers over hele verden. Da er det, etter mitt skjønn, ingen grunn til å foretrekke Apple Pay foran Vipps, sier Garborg og fortsetter:
– Men vi er da fortsatt bare på nivå med Apple. Derfor jobber vi nå med å bygge lokal konkurransekraft, som lojalitetsprogrammene , som differensierer seg positivt fra Apple.
Vil også ha BankAxept på e-handel
Parallelt med den jobben pågår en nesten like viktig jobb på netthandelsbetalinger, men der er forholdene snudd på hodet. På nett er det Visa og Mastercard de som benyttes når man betaler med Vipps, mens det jobbes med å få på plass BankAxept Ebetaling.
– Det er like viktig som å få Visa og Mastercard i butikken. Vi vet at det kommer til å få veldig fin respons hos netthandlerne. Lavest mulig pris på betalingen også på netthandel, er et konkurransefortrinn, sier Garborg.