BETALING
Lunar jakter bonusjegere med nytt SAS-samarbeid
Lanserer Skandinavias første debetkort med Eurobonus-poeng, og håper å passere en norsk milepæl.
Etter at SAS ble kjøpt opp av Air France-KLM har det vært hard kamp om medlemmene i fordelsprogrammet Eurobonus. SAS er opptatt av å få med seg så mange som mulig over til den nye Skyteam-alliansen Flying Blue-program, mens Star Alliance jobber for å få Eurobonus-kundene til å bli.
Nylig kom tidligere Star Alliance-partner Lufthansa med et såkalt «status match»-tilbud til alle med sølv-, gull-, diamant- og pandion-nivå hos SAS. Dersom man flyr mer enn seks flyavganger med Lufthansa-gruppen eller polske LOT før november 2024, vil bonus-nivået opprettholdes frem til februar 2026.
Et nytt kort i leken
Nå kaster den danske utfordrerbanken Lunar inn et nytt kort i kampen om Eurobonus-kundene – Skandinavias første Eurobonus-koblede debetkort.
Med omtrent 900.000 brukere i Danmark, Sverige og Norge håper Lunar å kunne trekke helt nye kunder til SAS' fordelsprogram,
– Vi mener jo dette er en kjempemulighet for SAS å bredde sin appell. Vi vet at det finnes en del kundegrupper i Eurobonus-basen som ikke ønsker å bruke kredittkort, for eksempel, sier Mats Persson Bergius, kommersiell direktør og talsperson for Lunar i Norge til BankShift.
– Vi mener jo også at dette er Lunar som igjen prøver å utfordre markedet gjennom å gjøre noe etablert på en måte, sier han.
Kan passere norsk milepæl
Blir lanseringen en suksess kan er veien kort en norsk milepæl passeres – 100.000 kunder. Det siste kjente tallet på norske Lunar-kunder er fra januar 2023. Av totalt 650.000 kunder var rundt 70.000 nordmenn.
Bergius ønsker ikke å fortelle det eksakte antallet norske kunder, men innrømmer mellom radene at den sekssifrede grensen ikke er fryktelig langt borte.
- Vi venter en god kundevekst med kombinasjonen Eurobonus-kort, høy rente på brukskonto og Apple Pay, sier han.
Også SAS har klare forventninger til hva samarbeid skal føre til:
– Vi forventer en betydelig vekst for Eurobonus over hele Skandinavia og ser frem til å samhandle med den yngre målgruppen som Lunar har nådd gjennom sin digitale bankplattform, sier administrerende direktør i SAS, Anko van der Werff i en pressemelding.
Ny mulighet for bonusjegere
– Er dette ikke først og fremst et produkt som vil appellere til bonusjegerne?
– Vi forventer oss at dette er et produkt som kan interessere dem, ja. I Norge finnes det jo veldig mange bonusjegere, så vi håper at dette gjør at de velger å sjekke ut Lunar, sier Bergius, og forklarer at det siste årets kundevekst i Norge i høy grad har kommet fra kunder som har søkt seg til et bankalternativ som tilbyr Apple Pay.
Det nye debetkortet er tilgjengelig for alle Eurobonus-medlemmer og Lunar-kunder i Skandinavia fra og med i dag. Nye Lunar-kunder får 3000 velkomstpoeng, og de første 10 000 kundene får 6000 poeng. Deretter får brukerne 8 Eurobonus-poeng for hver 100 kroner som betales med kortet. Alle typer innkjøp teller, fra dagligvareinkjøp til restaurantbesøk.
Det er imidlertid ikke gratis å bruke kortet. For Lunars Light-, Standard- og Plus-kunder koster Eurobonus-kortet 49 kroner i måneden. For Unlimited-kundene inngår Eurobonus, men det abonnementet koster 149 kroner i måneden.
– Vi streber etter å bygge den beste hverdagsbanken i Norden og ønsker å gjøre det enklere for alle å ta smarte beslutninger i hverdagen og få mer ut av pengene sine. Partnerskapet åpner mange muligheter og fordeler for oss og våre kunder, sier Ken Villum Klausen, administrerende direktør og grunnlegger av Lunar.