KUNDEKAMPEN
Lunar skal kapre de yngste kundene med egen «barnebank»
Den danske utfordrerbanken ruller ut en av de mest etterspurte produktene blant deres eksisterende kunder – en egen bank for barn og unge.

I sin søken etter å bli en fullservicebank i Norden, lanserer den danske utfordreren Lunar denne uken et nytt produkt myntet på barn og unge mellom syv og 17 år.
– I fintech og de fleste digitale banker, har man et enkelt produkt som gradvis blir bedre. Vi starter superenkelt, med kort og konto for barn. Foreldre kan sette opp et konto for sine barn, som får et kort, sier Mats Persson Bergius, som er administrerende direktør for selskapets virksomhet i Norge og Sverige.
– Vi har også en app som barna kan bruke for å se balansen på konto, og etter hvert hvordan pengene brukes og for å sette opp budsjett – verktøy vi allerede er sterke på.
Det nye produktet kalles Lunar Youth, og retter seg ifølge selskapet mot et marked på 2,5 millioner potensielle kunder. Tjenesten blir en del av bankens betalte abonnement.
Forventer god respons
Ifølge Bergius er en egen tjeneste for barn og unge blant de mest etterspurte produktene blant bankens eksisterende kunder. I en testperiode tok ni prosent av kundene i bruk den nye tjenesten.
– Vi har positive indikative data. Vi forventer en god respons. Dette er til å begynne med rettet mot eksisterende kunder, og vi håper at det gjør at flere velger å bli mer engasjerte kunder i Lunar, sier han.
På linje med unges forventning
Bergius mener storbankene i de ulike nordiske landene blir hovedkonkurrentene til det nye produktet.
– For oss er dette en naturlig forlengelse av kundereisen; der vi vil at kundene skal kunne bruke Lunar til hele sin økonomi.
– Hvordan skiller denne tjenesten seg ut?
– Vi synes vi differensierer oss med en bedre og enklere digital løsning. Det går fortere, og brukeropplevelsen er mer på linje med hva barn og unge forventer, sier han.
Mer pengeprat
– Hvordan håndterer dere personvern?
– Man kan se på det på to måter, sier Persson Bergius og fortsetter:
– Når vi ser på barn og hvordan barn bruker sine penger, så har vi også fått mange tilbakemeldinger fra foreldre om viktigheten av å ha innsyn i hva de bruker penger på. Det muliggjør en diskusjon om hvordan pengene brukes og for å bygge sunne, økonomiske vaner.
– Så tar vi på største alvor sikkerheten i denne gruppen. Det blir visse begrensninger på bruk, bekrefter han, og viser blant annet til pengespill.
Ønsker flere abonnenter
– Hva er en suksess og hva er et nederlag med dette produktet?
– Det er en ny lansering for oss, så vi har mye å lære. Vi setter ingen spesifikke tall på hva vi forventer, men vi håper at flere vil velge våre «subscription-tiers», sier Bergius,