STRATEGI
Marjamaa åpen for flere oppkjøp: – Vi er ikke ferdig
Norgessjef Randi Marjamaa i Nordea er godt fornøyd med året banken legger bak seg, og sier man er sultne på mer etter transaksjonen av Danske Banks privatmarkedsportefølje.
På tampen av fjoråret fikk Nordea inn privatmarkedsporteføljen fra Danske Bank i sine bøker. 235.000 kunder kom inn med litt over 100 milliarder kroner i lån. Overføringen gikk smertefritt, og hjalp Nordea i Norge med sterke tall i fjerde kvartal.
– Det var en stor milepæl for Nordea. Det har gått bra i forhold til at kundene har gitt tilbakemeldinger om at det gikk bra, og det tekniske gikk bra. Det var også en stor milepæl for Nordea generelt, ikke bare Norge, sier landsjef Randi Marjamaa i Nordea til BankShift.
God vekst bak tallene
Men hun er rask til å påpeke at Nordea driver godt i Norge, også når man ser bak tallene som kommer fra Danske Bank-porteføljen. Marjamaa forteller at hun er godt fornøyd med 2024 og året man har lagt bak seg.
– Et veldig godt år. Veksten i markedet har vært preget av makrobilde, men det er mange som investerer mer. Boligbygging og den type næring har derimot slitt, så der ser vi mindre utlån hos oss. Men bedriftssiden vokser og vi hadde 5,6 prosent vekst på det som er utenfor boligbygging, så det er et tegn på at aktiviteten er god, sier Marjamaa.
– For boliglån og husholdningene har det vært et år der man har følt på kroppen at man har hatt dårlig råd, men så har tallene vist noe annet. Veldig mange har følt at man ikke har så god råd, så de har heller spart. Vi har sett en dobling i sparing hos oss, både innskudd og sparing, legger norgessjefen til.
Sparetrenden har vist seg bredt over hele markedet, men veksten til Nordea kommer også etter en bestemt strategi som banken har.
– Vi har en strategi om å særlig øke sparing. Det er viktig for oss at kundene får brukt banken sin bredde, så det har vært en aktiv strategi å være aktive på sparesiden.
Klar for mer vekst
Når det gjelder hva som ligger videre inn i 2025 for Nordea i Norge, er ikke Marjamaa beskjeden. Hun forteller at Nordea er klare for å ta markedsandeler.
– Vi vokser organisk i tillegg til oppkjøpet. Det sier oss noe om at den modellen vi har, den fungerer. Men vi er ikke ferdig. Vi er ikke mette, sier Marjamaa.
– Hvordan skal Nordea vokse videre da?
– Vi har en strategi om å vokse både organisk og gjennom oppkjøp i vekststrategien. De oppkjøpene vi har gjort av Gjensidige Bank og Danske Bank viser tydelig at vi har en strategi om å vokse i det norske markedet. Vi er veldig sultne på videre vekst, så får vi se hva det blir, sier Marjamaa.
Tøffere konkurranse
Konkurransen i det norske markedet vil også fremover bli preget av større konkurrenter for Nordea. For når Nordea vokser, gjør de største sparebankene det samme. Sparebank 1 Sør-Norge og Sparebanken Norge er to eksempler på det.
Den konkurransen tar Marjamaa imot med åpne armer.
– Litt som vi ser det i Sverige, der det er fire relativt store banker. Det ønsker vi bare velkommen. Det er en sunn konkurranse, og det vil komme kundene til gode der de selv kan velge hva de ønsker. Jeg tenker det er bra at det kommer sterke konkurrenter, sier hun.
– Det er jo et godt og stort bankmarked i Norge, legger hun til.
Føler seg norske
Diskusjonen i finansbransjen har den siste tiden gått på norske særregler og finanspolitikk, sist vist ved at Storebrand flagget ut fondsvirksomhet. På spørsmål om norsk finanspolitikk for et utenlandsk finanskonsern i Norge, er Marjamaa tydelig på at selv om konsernet ikke er norsk, så er Nordea Norge det.
– Vi kjenner ikke på at vi er utenlandske. Dette er historien av Kredittkassen og Fiskerne Bank, som er Nordea, med røtter helt tilbake til 1848. De andre konkurrentene har jo også utenlandske eiere. Vi har et veldig stort mandat i ledelsen til å drive i Norge, også har vi en stor mor i ryggen som driver godt. Vi kan jo også dra nytte av skala-fordelene på IT og compliance. Så vi kjenner oss som en del av det norske næringslivet, og det er viktig for oss at den næringen vokser. Det har nok vært opplevd at det har vært uforutsigbart i det siste. Vi ser jo for eksempel at det er andre tidspunkter på implementering i Norge enn i andre land, så vi jobber for at vi skal det skal være like regler for alle land, sier Marjamaa.
Danske Bank-oppkjøpet
I årsrapporten til Nordea kommer det frem at banken betalte 2.375 millioner euro for privatmarkedsporteføljen til Danske Bank. Prisen ble bestemt på transaksjonstidspunkt, noe som var viktig for Nordea.
– Vi betalte for det vi fikk. Det var grunnpilaren og vi visste med erfaring fra tidligere oppkjøp at det ville ta tid, hvert fall når du tar en portefølje ut av et selskap, så det var viktig for oss å få det i avtalen, at vi betaler for det vi får. Det er en spennende portefølje og så skal det være litt aktivitet i den porteføljen i dette kvartalet også.
Nå jobber Nordea Norge med å få inn alle de nye personkundene inn i bredden i banken, slik at porteføljen viser seg i flere segmenter i tiden fremover.
– Vi ser på synergier i form av at vi har mer tid og rom for å tilby kundene et bredde av tjenester. Vi har mer enn 3000 sparemøter avtalt fremover og flere tar i bruk dagligbanken og har proaktivt blitt kontaktet av rådgivere i Nordea, sier Marjamaa.