SBANKEN

Mener DNB må erstatte tapt avkastning – banken beklager dårlig kommunikasjon

Flytteprosessen av aksjesparekontoene i Sbanken har tatt lengre tid enn forventet, og kunder som ble solgt ut av markedet mistet eventuell avkastning over lengre perioder.

DNB i Bjørvika.
Publisert Sist oppdatert

I et intervju med DN forteller tidligere Sbanken-kunde Harald Schibbye at hans investeringer sto utenfor markedet i to måneder, og dermed ikke fikk med seg avkastning på omtrent 57.000 kroner, gjennom flytteprosessen vekk fra Sbanken og DNB.

Det mener han at han ikke fikk beskjed om fra DNB, noe som gjør at han spør i DN om dette er noe DNB i det hele tatt har lov til. Nå skal saken behandles i Finansklagenemnda.

DNB på sin side svarer at dette ble kommunisert, men at man ser tilbake på hele prosessen og har lært at man kunne kommunisert bedre ut til kundene, da enkelte kunder måtte selges ut av markedet før overføring.

– Dersom mottagende part ikke tilbyr fondene kundene har hatt i Sbanken, eller ikke godtar overførsel av andeler, får vi en instruks fra tilbyderen om å selge andelene, forklarer kommunikasjonsrådgiver Julie Stelzer Norberg i DNB til DN.

I et eksklusivt intervju med BankShift fortalte Øyvind Thomassen tidligere administrerende direktør i Sbanken, nå divisjonsdirigent i konseptet. om en flytteprosess for aksjesparekontoer som har vært krevende, blant annet fordi mottakende tilbyder ikke har tilsvarende fond, og man derfor måtte selge andelene ut av markedet før overførsel. 

– Vi må gå opp hvordan dette kan bli bedre, og helst mer automatisert også. Det er flere parter involvert og en felles interesse om at flytteprosessen går så smidig som mulig. Forbedringer på tvers vil komme alle til gode, sa Thomassen til BankShift i april.