TEKNOLOGI

Nå er DNBs 900.000 sparekunder flyttet til Sbankens systemer: – Har noen kjente feil og smårusk 

I løpet av helgen jobbet rundt 200 ansatte med å migrere DNBs spareløsninger over på den tekniske plattformen som var med på kjøpet av Sbanken. Det meste har gått etter planen, forteller Gunnar Høivik, divisjonsdirektør for sparing og investering i DNB.

Gunnar Høivik, divisjonsdirektør for sparing og investering i DNB.
Gunnar Høivik, divisjonsdirektør for sparing og investering i DNB.
Publisert

Søndag 9. mars fullførte DNB flyttingen av sine spareløsninger over til Sbankens tekniske systemer, og dermed er den siste puslespillbrikken etter storbankens mangemilliardoppkjøp lagt

Ifølge Gunnar Høivik, divisjonsdirektør for sparing og investering i DNB, har prosessen gått «fint og i tråd med planen», men legger til:

– Vi har noen kjente feil og smårusk, som er nærmest uunngåelig i en såpass stor teknisk jobb. Blant annet er det enkelte kontonavn som ikke vises og noen få kunder ser sine siste aksjetransaksjoner dobbelt, selv om saldoen er riktig. Vi jobber med å rette feilene vi kjenner til, sier han.

I forkant av flyttingen fortalte han at Sbanken har kjørt på et nyere og mer moderne kjernesystem, blant annet med fond og aksjer i samme system.

Dette er nå gjeldende for alle sparekunder i banken. Tjenestene er tilgjengelig i både nettbank, mobilbank - og i appen Spare, som posisjoneres som DNBs foretrukne sparehub. Når kunder logger seg inn i appen første gang etter flyttingen, får man beskjed om at DNB «lanserer nytt spareunivers».

Spesielt DNB-kunder har fått tilgang til flere tjenester, inkludert mer fleksible spareavtaler og  ekstra konto- og delkontomuligheter.

Underveis i prosessen har alle sparekunder i banken vært utelukket fra disse tjenestene. 

– Vi åpnet kanalene igjen for kundene søndag klokken 15:00, og fikk i løpet av de første minuttene mer enn 50 aksjeordre fra de ivrigste, som kanskje hadde litt abstinenser etter at tjenestene har vært nede i helgen. Nå er vi spente på tilbakemeldingene fra kundene når de er i gang med å bruke de oppdaterte tjenestene i morgen. Det er jo deres meninger som betyr mest for oss, sier Høivik til BankShift søndag kveld.

Han opplyser at banken har ekstra bemanning på jobb de neste ukene for å «monitorere at løsningene fungerer som de skal». 

– Selv om alt gikk veldig bra teknisk sett, så får vi først de reelle tilbakemeldingene på mandag morgen, da kundene typisk logger seg på rett før børsåpning 09:00. Vi er godt bemannet for å ta imot henvendelser og bistå kundene der det trengs, sier Høivik.