KJERNEBANK
Nå er lyset slukket i gamle SDC: – Markerer et skifte for oss
Fem år etter første test, er samtlige 2,5 millioner sluttkunder flyttet over til den danske kjernebankleverandørens nye nett- og mobilbank.
Alle de nordiske bankene som er tilknyttet IT-leverandøren SDC, er nå over på selskapets nye nett- og mobilbank. Derfor har SDC nylig trukket ut støpselet fra sin gamle løsning.
– Det er noe vi har gledet oss til lenge og markerer et skifte for oss, hvor vi fremover vil legge alt vårt fokus og energi i den fremtidssikre løsningen og på å utvikle nye funksjoner og alternativer på den nye plattformen, sier områdedirektør i SDC med ansvar for nett- og mobilbanken, Morten Vestergaard.
De første testene av den nye løsningen ble gjort allerede i 2019, og det har tatt fem år å ferdigstille og flytte kundene over. I utgangspunktet var løsningen rettet mot privatkunder, men siden har også bedriftsdelen blitt integrert.
Formidabel oppgave
Vestergaard vedgår at oppgaven har vært formidabel.
– Samtidig med arbeidet med å implementere den nye nett- og mobilbanken, måtte vi for eksempel også løpende ta høyde for oppdateringer i de digitale signaturene i de ulike landene, og det kommer hele tiden nye compliance-regler i den finansielle sektoren som skal implementeres.
Han påpeker også at nettbanken som regel er integrert med bankenes regnskaps- og bokføringssystemer.
– Så vi har vært veldig fokusert på at alle kundenes overgang til den nye plattformen ikke har forstyrret unødig.
Fornøyd i Lokalbank
I Norge er det blant annet snakk om de 10 bankene tilknyttet Lokalbank-samarbeidet, som lanserte på ny plattform i første halvdel av 2024.
– Vår visjon er å være relasjons- og fremtidsrettede banker, som skal være viktige støttespillere for vårt lokalsamfunn og våre kunder. En viktig bærebjelke og konkurranseelement i dette er digitale løsninger og her har vi i samarbeid med SDC gjort et stort skifte til en ny nett- og mobilplattform – det er en milepæl for oss at vi nå kan fokusere på å ta ut gevinsten av de mange muligheter som finnes, sier Bent R. Eidem, administrerende direktør i Lokalbank.
For tiden jobber det norske banksamarbeidet med personalisering for å skape relevant og målrettet kommunikasjon til sine kunder.
Den nye SDC-plattformen sørger blant annet for at bankkundene kan motta personlige og relevante meldinger direkte i nett- og mobilbanken, som er basert på kundeadferd i hele det digitale bankuniverset og på tvers av kanaler. I tillegg kan den enkelte bank i større grad tilpasse plattformen med sin egen visuelle identitet.
På travle dager registreres det 30 pålogginger per sekund på SDCs nett- og mobilbank, opplyser selskapet. Til sammen er det nå 2,5 millioner sluttbrukere av løsningen.