TEKNOLOGI

Nå starter flyttingen av spare­løsningen til 900.000 DNB-kunder

Den siste puslespillbrikken etter DNBs oppkjøp av Sbanken skal legges denne helga, da spareløsningene flyttes fra storbankens gamle systemer til den tidligere utfordrerens tekniske plattform. Samtidig åpnes Spare-appen for Sbanken-kundene.

Gunnar Høivik, divisjonsdirektør for sparing og investering i DNB.
Gunnar Høivik, divisjonsdirektør for sparing og investering i DNB.
Publisert Sist oppdatert

I fjor ble den tekniske plattformen til kundefavoritten Sbanken byttet ut med DNBs kjernebankløsninger, til høylytte protester.

Nå skal også spareløsningene flyttes, men denne gangen er det Sbankens tekniske løsninger som er foretrukket av DNB-ledelsen.

– Sbanken har kjørt på et nyere og mer moderne kjernesystem og med fond og aksjer i samme system. DNB har hatt ulike systemer for fond og aksjer, og særlig fondssystemet hadde behov for en fornying, sier Gunnar Høivik, divisjonsdirektør for sparing og investering i DNB, til BankShift.

Det er i perioden 7. til 9. mars at DNB flytter sine spareløsninger til Sbankens investeringskjerne, og pusser samtidig opp kundetjenestene.

– Sist dere gjennomførte en lignende flyttejobb, gikk det ikke helt problemfritt. Hvilke lærdommer tar dere med fra den prosessen?

– Flyttingen av kundedata fra Sbanken til DNBs kjernesystem var en stor og krevende teknisk øvelse, som faktisk gikk veldig bra, men ja, det var svært høy oppmerksomhet rundt oss i den perioden og mye kritikk som traff oss. Mye handlet om andre forhold enn migrering og tekniske løsninger. Det stemmer at vi hadde en periode med nedetid som vi skulle ønske vi ikke hadde hatt. Det jobber vi selvsagt hardt for å unngå denne gangen, sier Høivik og legger til:

– Vi vet at endring ofte er vanskelig for kundene, særlig endringer de ikke har bedt om selv. Vi har forsøkt å informere kundene i god tid i forkant av endringene som kommer nå, samtidig som det må være tett nok på selve jobben for at flest mulig skal få det seg.

Dette blir nytt

Prosessen innebærer at det flyttes både til og fra løsninger fra TietoEvry. Den nye løsningen er en SaaS-løsning, hvor TietoEvry også står for den tekniske driften.

Prosessen skal primært pågå mens markedet er stengt, med flyttestart for fondshandel klokken 12 og aksjehandel klokken 22 fredag. Inntil flyttingen er gjennomført, etter planen søndag kveld, vil kundene ikke ha tilgang til sine spareløsninger, får BankShift bekreftet.

– Markedene er inne i en urolig tid nå, og som tidligere i slike perioder ser vi at flere søker informasjon og henvender seg til oss. Vi har hatt få henvendelser om selve migreringen og planlagt nedetid, men vi er forberedte på at flere vil ta kontakt når spareløsningen er tilgjengelig igjen – som jo er helt naturlig når noe er endret, sier Høivik.

Kundene i Sbanken fra DNB vil heller ikke ha tilgang til spareløsningen mens oppgraderingen pågår, men de er ikke omfattet av selve flytteprosessen fordi de allerede har tilgang til løsningene som DNB-kundene nå også får. 

– I tillegg til en ren visuell oppgradering, kan kundene se frem til raskere oppgjørstid, bredere fondsutvalg, muligheten til å handle flere fond i én handlekurv og mer fleksible spareavtaler, sier Høivik.

DNB opplyser også at det vil bli bedre søk og filtrering på fond, samt direkte aksje- og fondshandel fra valgfri konto, uten overføring til aksjesparekonto først.

– Dette er ting Sbanken-kundene allerede har hatt, men de får nå tilgang til Spare-appen og en stor oppgradering på aksjehandel.

Noen elementer forsvinner også etter oppdateringen.

– Vi har valgt å ta bort noen funksjoner fra Spare-appen, blant annet «Din investeringsfilm» og sparemål. Dette er ting vi ønsker å relansere i nye og bedre versjoner senere, sier Høivik.

Spare-appen skal bli førstevalget

Endringene skjer både i DNBs nettbank og i Spare-appen. Etter flyttingen skal Sbanken-kundene også få bedre løsninger for aksjehandel, hevder DNB, samt tilgang til Spare-appen. Kundene vil fortsatt ha tilgang til spareproduktene de kjenner i sine respektive apper.

DNB har tidligere signalisert at Spare-appen skal være navet for sparing for kunder i både DNB og Sbanken, og at produktet på sikt kan tenkes å spinnes ut, ikke ulikt Vipps.

– Vi har store ambisjoner om å gjøre Spare-appen til førstevalget for kunder som skal investere i fond, pensjon og aksjer. Vi har allerede en god posisjon i dag, men skal gjøre det vi kan for å komplettere appen med enda flere produkter, og hele tiden forbedre og forenkle kundereisene, sier Høivik.

DNB understreker at kundenes investeringer er ivaretatte under flytteprosessen. 200 ansatte jobber med flyttingen, som omfatter omtrent 900.000 fonds- og aksjekunder i DNB.

Fra før er det kjent at DNB er i ferd med å fornye sitt kjernebanksystem. I prosessen vraker banken gammel kode og tenker fra scratch, ifølge et ferskt intervju med divisjonsdirektør for bank og betalingstjenester i DNB, Arne Damvin og konserndirektør for teknologitjenester i DNB, Elin Sandnes.